Het consumentenvertrouwen is in juni naar een historisch dieptepunt van -50 gezakt, meldt statistiekbureau CBS woensdag. Dat is lager dan in april, toen het vertrouwen al historisch laag was. Hoe verder onder de nul, hoe minder vertrouwen we in de economie hebben. De daling heeft vooral te maken met de koopbereidheid, die nu tot een dieptepunt is gezakt.

Nederlanders zijn in juni bijna even pessimistisch over de economie als in mei, maar de indicator van koopbereidheid zakte van -33 naar -37. Mensen zijn negatief over hun financiële situatie, ook die in het komende jaar, en vinden het een erg ongunstig moment om grote aankopen te doen. Nooit eerder oordeelden we hier zo negatief over, zegt het CBS.

Een belangrijke reden voor dat pessimisme is de hoge inflatie. In mei was het leven in Nederland 8,8 procent duurder dan een jaar eerder, wat vooral is te wijten aan de sterk gestegen energieprijzen. Daarnaast maakt de oorlog in Oekraïne ook onder meer voeding duurder, terwijl bijna alle Nederlandse sectoren kampen met personeelstekorten. Die combinatie drijft de prijzen op.

Economen verwachten dat de inflatie nog een tijd hoog zal blijven. Ook 31 procent van de door het CBS ondervraagde Nederlanders denkt dat de prijzen het komende jaar sterker gaan stijgen. Over de werkloosheid denkt dan weer 41 procent dat die nog even zal blijven dalen.

In de afgelopen twintig jaar stond het gemiddelde consumentenvertrouwen op -9. In januari 2000 bereikte het vertrouwen de hoogste stand ooit (36) en deze maand komt het dus uit op het laagste niveau ooit.

Ons leven wordt steeds duurder: hoe erg is de hoge inflatie?
150
Ons leven wordt steeds duurder: hoe erg is de hoge inflatie?