De prijzen in de supermarkt zijn in een jaar tijd fors gestegen, maar de prijzen van bekende merken gingen nog harder omhoog dan die van huismerken van de supermarkt zelf. A-merken werden gemiddeld 10 procent duurder en huismerken 7 procent, meldt de Consumentenbond dinsdag.

De prijzen stegen vooral hard tussen december vorig jaar en maart van dit jaar, blijkt uit het onderzoek. Dat is ook de periode waarin de inflatie een vlucht nam. Tijdens die maanden werden A-merken 6 procent duurder, met als uitschieter douchegel van AXE, die 45 procent meer kostte in maart dan eind vorig jaar. Op de tweede plaats komt boter van Campina, met een stijging van 32 procent.

Maar ook bij de huismerken waren er uitschieters. Zo werd bakboter van Jumbo 47 procent duurder en ging spinazie van Dirk 46 procent omhoog in prijs. Mayonaise van Coop kostte 44 procent meer. Tussen december en maart werden huismerken gemiddeld 5 procent duurder. De inflatie bedroeg in diezelfde periode zo'n 7 procent.

A-merken zijn het goedkoopst bij Dirk. Daar kost een bekend merk 7 procent minder dan gemiddeld. Bij Spar zijn ze met 12 procent meer het duurst en Jumbo zit precies op de nullijn. ALDI en Lidl staan niet in de lijst, omdat ze bijna geen A-merken aanbieden, maar uit een vergelijking van de A-merken in beide supermarkten komt ALDI 5 procent duurder uit.

Supermarkten geven echter ook aanbiedingen. Gemiddeld komen die neer op 35 procent korting. Albert Heijn geeft de meeste en grootste kortingen, maar de prijzen liggen daar ook gemiddeld 2 procent hoger dan in de gemiddelde supermarkt. Lidl en ALDI hebben de minste aanbiedingen.