
Schoolreisjes in gevaar door tekort aan buschauffeurs
Een woordvoerder van KNV spreekt van een "gekkenhuis" bij touringcarbedrijven. Hij zegt dat er wel zes- tot zevenhonderd chauffeurs te weinig zijn op piekmomenten. Tijdens de coronacrisis zijn met name veel oudere buschauffeurs uitgestroomd en vervolgens niet meer teruggekomen. "De bedrijven hebben de bus dan wel, maar niet altijd de chauffeur", aldus de woordvoerder.
Het probleem is niet zo groot bij vakantiereizen die meerdere dagen duren. KNV stelt dat die beter planbaar zijn en dus niet direct in gevaar komen, maar dat er wel een risico is dat ook hier busreizen worden afgeblazen.
Het probleem is bij sommige busbedrijven zo groot dat een eigenaar of planner zelf ook rijdt of dat eerder afgesproken ritten worden geannuleerd, meldt de KNV-zegsman. Volgens hem hindert dat chauffeurstekort het herstel van de touringcarbranche na de coronapandemie. De reissector werd hard geraakt door lockdowns en andere beperkende coronamaatregelen.
Busbedrijven voorzichtig met aannemen nieuwe opdrachten
Eigenaar Johan Pouw van busbedrijf Besseling Travel uit Amersfoort zegt dat de sector een inhaalslag maakt nu alles weer open is. Daardoor is het extra druk. "Dan ben je blij als je de planning rond krijgt."
Om te voorkomen dat reizen geannuleerd moeten worden, is hij erg voorzichtig met het aannemen van nieuwe opdrachten. Om extra personeel op te kunnen leiden, heeft Pouw een eigen rijschool opgezet. Ook geeft hij gastlessen op scholen om jongeren ervoor te interesseren chauffeur te worden. "We trekken alle registers open."
Bij De Jong Intra, een ander groot busbedrijf, is volgens commercieel directeur Coby van Dongen nog geen sprake van annuleringen van reisjes als gevolg van chauffeurstekorten. "Maar het is wel een uitdaging en puzzelen voor ons." Er is volgens haar te weinig instroom, terwijl het touringcarchauffeurschap juist "een prachtig vak" is.