De dienstregeling van de NS tussen Zwolle en Groningen loopt al een aantal dagen in het honderd door een combinatie van werkzaamheden en personeelstekorten. Door het onderhoud rijden er geen treinen op het traject en moeten reizigers overstappen op een bus. De busmaatschappij heeft echter te weinig chauffeurs, waardoor er regelmatig geen bussen rijden.

In normale omstandigheden plant het spoorwegbedrijf dit soort situaties ruim van tevoren. "We kijken dan hoeveel reizigers we verwachten op het traject van de werkzaamheden, bestellen op basis daarvan een aantal bussen en zo zorgen we ervoor dat iedereen thuiskomt", vertelt een woordvoerder aan NU.nl.

Dat is in dit geval ook gebeurd, maar op het laatste moment bleek de busmaatschappij waar de NS mee samenwerkt door een tekort aan personeel niet genoeg bussen te kunnen leveren.

"Dat is heel vervelend, maar het is nu wat het is. We zoeken naar een oplossing, maar waarschijnlijk gaat die er niet zijn voor het einde van de werkzaamheden komende maandag", zegt de woordvoerder.

'NS is verantwoordelijk voor thuiskomst van reizigers'

Ze benadrukt wel dat de NS er nog steeds verantwoordelijk voor is dat mensen thuiskomen, dus als ze een ander vervoersmiddel gebruiken of met vervoerder Arriva via Leeuwarden reizen, kunnen ze eventueel een beroep doen op de terugbetaalregeling van de NS.

Arriva heeft zijn treinen dinsdag verlengd, zodat er meer reizigers in kunnen, meldt het bedrijf aan NU.nl. Het gaat om zo'n veertig ritten per dag met extra lange treinen.

"Het was een hele logistieke puzzel om dit mogelijk te maken", zegt een woordvoerder. Wanneer de lange treinen worden afgebouwd is niet duidelijk, maar daarover is het bedrijf in gesprek met NS.

Met een andere busmaatschappij samenwerken kan niet zomaar volgens de NS-woordvoerder. "We werken door het hele land samen met de busvervoerder Transvision en kunnen niet even overstappen naar een ander bedrijf. We raden reizigers aan om de reisplanner goed in de gaten te houden of andere vervoersmiddelen te zoeken."

'Touringcarbedrijven hebben veel personeel moeten laten gaan'

Transvision reageert tegenover NU.nl dat touringcarbedrijven tijdens de coronacrisis heel wat personeel hebben moeten laten gaan en zich nu zo goed als mogelijk opmaken voor de plotse enorme groei. "Dat maakt het moeilijker om mensen te vervangen als ze bijvoorbeeld plots ziek zijn", zegt een woordvoerder.

De vervoerder kijkt nu in overleg met de maatschappijen die hij aanstuurt of er bijvoorbeeld gepensioneerden kunnen ingezet worden of dat er mensen kunnen aangeworven worden. Voor de zomerperiode komt er een plan om beter op dit soort situaties voorbereid te zijn.