Supermarktketen Dirk stopt vanaf 1 juni met het maken van reclame op televisie, maakt de keten woensdag bekend. De supermarkt heeft het besluit genomen "om de boodschappen in deze tijd voor iedereen betaalbaar te houden". Het bedrijf hoopt op deze manier de kosten te drukken in tijden van hoge inflatie.

In totaal wordt door de stap 35 procent van het marketingbudget van de supermarktketen bespaard, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. Om welk bedrag het precies gaat is niet duidelijk, maar de woordvoerder benadrukt dat supermarktketens doorgaans miljoenen uitgeven aan tv-spotjes.

In de weken waarin Dirk nog wel op televisie te zien is, wordt met een nieuwe campagne teruggeblikt op de televisiegeschiedenis van het bedrijf.

"In tijden dat alles alleen maar duurder wordt in de supermarkt willen wij kosten besparen. Daar passen grote budgetten voor tv-reclames en zendtijd op dit moment niet bij", zegt algemeen directeur Marcel Huizing. Op prijsstijgingen heeft de supermarkt geen invloed, maar op andere kosten wel, legt de woordvoerder uit.

De discounter heeft in totaal 129 winkels. Die zijn gevestigd in Noord- en Zuid-Holland, Drenthe, Noord-Brabant, Utrecht, Gelderland, Flevoland, Overijssel, Friesland en Zeeland.