OBERHAUSEN/DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer onderzoekt of het toch mogelijk is een bestaand beveiligingssysteem in de hogesnelheidslijn (HSL) in te bouwen. Ze komt daarmee tegemoet aan de wens van de Nederlandse Spoorwegen, die een dergelijk systeem noodzakelijk noemen om de HSL volgens planning in april 2007 te openen. Dat zei NS-directeur B. Meerstadt donderdag.

De HSL, de snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs, dreigt enkele maanden later in gebruik te worden genomen. De treinen van de NS en het Franse spoorbedrijf SNCF zijn niet op tijd aangepast aan het gloednieuwe beveiligingssysteem ERTMS, dat in de hogesnelheidslijn wordt gebouwd. De NS heeft bovendien grote twijfels aan de betrouwbaarheid van de nieuwe Europese veiligheidsstandaard. Deze heeft volgens Meerstadt te veel kinderziekten.

Wijde blik

"Alle opties staan open. Het gaat de minister, die een wijde blik heeft, erom dat op 1 april 2007 treinen rijden", reageerde Peijs' woordvoerder. Over het onderzoek dat het departement zou doen, stelde hij dat de minister NS-topman Veenman op diens verzoek vorige week meer tijd heeft gegeven om opties voor het beveiligingssysteem te onderzoeken.

Volgende week woensdag is weer overleg voorzien met de Tweede Kamer. Fractiespecialisten Dijksma (PvdA) en Van Hijum (CDA) lieten weten dat wat hen betreft de backup-kosten voor rekening van de NS komen.

De NS wil daarom dat Peijs een bestaand systeem aanlegt om op terug te vallen. De minister liet onlangs weten daar niets voor te voelen. Het zou niet mogelijk zijn om het voor april 2007 voor elkaar te krijgen. Bovendien zou het ongeveer 90 miljoen euro kosten. Maar inmiddels is ze daar op teruggekomen, aldus Meerstadt. "We hebben afgesproken dat het ministerie de optie van een backup-systeem gaat onderzoeken." Peijs schat de kosten nu in op 15 tot 30 miljoen euro, zei de NS-topman.

Geschikt materieel

De NS heeft op zijn beurt de minister beloofd hard op zoek te gaan naar geschikt materieel om begin 2007 over de HSL te laten rijden. Inmiddels heeft het bedrijf al een voor ERTMS geschikte locomotief gevonden. Er wordt nog gekeken naar een aantal andere offertes van treinleveranciers. Bovendien onderzoekt de NS of het mogelijk is de Thalys en de ICE, die nu al in Nederland rijden, op de HSL in te zetten.

Meerstadt gelooft dat het mogelijk is om de HSL volgens de huidige planning in gebruik te nemen. "Als we allemaal hard werken, komen we eruit." Het vergt volgens hem "volstrekte toewijding" van de NS, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Als het departement deze maand nog besluit een backup-systeem in de HSL te bouwen, zal er geen sprake zijn van vertraging.