
Boskalis mag ook in VS gestrand schip van rederij Evergreen wegslepen
Om het 334 meter lange containerschip los te trekken, is Donjon-Smit ingeschakeld. Dat bedrijf is een samenwerkingsverband van Boskalis-dochter SMIT Salvage en de Amerikaanse branchegenoot Donjon.
De Ever Forward is, net als de Ever Given die vorig jaar vastliep in het Suezkanaal, een groot containerschip. Het vaartuig kwam zondag vast te liggen in de Chesapeake Bay, na het verlaten van de haven van Baltimore aan de Amerikaanse oostkust.
De specialisten van Donjon-Smit werken samen met onder meer de Amerikaanse kustwacht aan een plan voor het losmaken van het schip. Daarbij moet rekening worden gehouden met onder meer de getijden en het gewicht van het schip.
Volgens een nieuwe planning moet dit lostrekken binnen enkele dagen zijn gebeurd. De Ever Forward wordt woensdag in Norfolk verwacht, enkele honderden kilometers ten zuiden van Baltimore. Experts waarschuwen ervoor dat dit schema te optimistisch zou kunnen zijn.
Situatie minder problematisch dan vorig jaar in Suezkanaal
In tegenstelling tot de Ever Given veroorzaakt het vastlopen van de Ever Forward geen al te grote problemen voor het scheepvaartverkeer. Chesapeake Bay is veel breder dan het Suezkanaal en dus kan om het gestrande containerschip heen worden gevaren.
De Ever Given liep in maart vorig jaar vast in het Suezkanaal en blokkeerde daardoor dagenlang het scheepvaartverkeer. Het kanaal ligt op een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld, waardoor er een file van honderden schepen aan beide kanten van het kanaal ontstond. Het scheepvaartverkeer had nog maandenlang last van dit oponthoud.
Boskalis mocht ook toen het sleepwerk verrichten en dat leverde het bedrijf veel bekendheid op. Het gaf er zelfs een boek over uit. "Ik hoef niet meer uit te leggen wat Boskalis is", zei topman Peter Berdowski in een interview met NU.nl.
