
Shell-reclame over laadpalen is volgens Reclame Code Commissie misleidend
De reclame wekt volgens de RCC zo de indruk dat deze 47.000 laadpunten dankzij Shell gerealiseerd zijn, terwijl dat niet waar is. Slechts een deel van die laadpalen is te danken aan het energieconcern.
Het bedrijf plaatste de advertentie in november paginagroot in NRC en de Volkskrant. Het bedrijf kan in de komende twee weken nog in beroep gaan tegen de uitspraak.
Vorige maand werd Shell al meermaals door de commissie op de vingers getikt. Zo beweerde de multinational onder meer te veranderen in "één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland". Dat werd overigens ook in de eerder genoemde advertentie beweerd. Deze uitspraak is ook misleidend, oordeelde de RCC in februari. Shell ging tegen de eerdere uitspraken niet in beroep.
De organisatie Reclame Fossielvrij is teleurgesteld, omdat de Reclame Code Commissie pas maanden na de campagne uitspraak heeft gedaan. "De fossiele industrie misleidt al decennia via reclames", zegt de organisatie. "Soms wordt dat misleiden achteraf wel ontmaskerd, als oplettende burgers de moeite nemen om een klacht in te dienen. Maar dan is het al te laat."