Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 2 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Supermarkten voeren strijd om klant verder op: lege schappen, lagere prijzen

Supermarkten voeren strijd om klant verder op: lege schappen, lagere prijzen

Door Ertan Basekin

04 feb 2022 om 05:07Update: een jaar geleden
nujij comment892 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Supermarkten voeren een keiharde prijzenoorlog om consumenten naar hun winkel te krijgen en marktaandeel te behouden. Dat leidt soms tot lege schappen, maar mogelijk ook tot minder hoge prijzen, zo blijkt uit een rondgang van NU.nl.

Klanten worden verleid met spectaculaire aanbiedingen en supers halen alles uit de kast tijdens onderhandelingen met leveranciers. "Er is sprake van een hevige strijd tussen supermarkten onderling en met leveranciers, het is echt een slagveld op dit moment", zegt supermarkt- en marketingdeskundige Paul Moers.

"In het verleden was Albert Heijn dominant, maar nu is er hevige concurrentie van Jumbo, Lidl en de gefuseerde Coop en PLUS. Het is strijden, strijden en nog eens strijden om geen marktaandeel te verliezen."

Toch kunnen consumenten ook te maken krijgen met prijsstijgingen vanwege oplopende grondstofprijzen, hogere energiekosten en duurdere verpakkingen. "Fabrikanten verhogen daarom hun prijzen en de supermarkten zijn van mening dat producenten er een slaatje uit proberen te slaan. Dat zorgt voor stroeve onderhandelingen", aldus Moers.

Zo zijn supermarktketen Albert Heijn en Nestlé nog steeds in conflict over de prijzen van de producten van de levensmiddelenproducent. Als gevolg daarvan zijn bepaalde artikelen al enige tijd niet te verkrijgen bij Albert Heijn. De grootgrutter uit Zaandam bracht ruim een week geleden naar buiten dat Nestlé, de maker van onder meer Nescafé, KitKat en Maggi, de prijzen exorbitant wilde verhogen.

Product tijdelijk niet verkrijgbaar

Jumbo laat weten veelvuldig door leveranciers te worden geconfronteerd met prijsstijgingen. Momenteel is het bedrijf in gesprek met de producent van Fuze Tea, waardoor het product tijdelijk niet verkrijgbaar is.

"We bekijken of een prijsstijging reëel is en te rechtvaardigen vanuit onderliggende prijsstijgingen, zoals hogere prijzen voor bijvoorbeeld grondstoffen, transport of energie. Extra prijsverhogingen door leveranciers boven op kostenstijgingen zijn onwenselijk, omdat die de inflatie onnodig verder aanwakkeren", zegt een woordvoerder.

De supermarktketen uit Veghel benadrukt dat de prijsstijgingen van leveranciers niet zomaar aan de klant worden doorberekend. "Klanten kunnen bij Jumbo altijd rekenen op lage prijzen en we hebben te maken met stevige concurrentie."

Strijd op twee fronten

Algemeen directeur Marcel Huizing van Dirk van den Broek ziet ook dat er sprake is van een strijd op twee fronten. "Daarom kijken we naar andere leveranciers en we onderhandelen op het scherpst van de snede."

Volgens retailexpert Michel Kregel heeft de consument er uiteindelijk baat bij dat er nu soms lege schappen zijn. "Producenten merken dan dat hun product niet verkocht wordt. Supermarkten kunnen er dan de gunstigste prijs uit slepen."

Kregel laat verder weten dat de slag om de consument altijd blijft bestaan. "Grote supermarkten moeten strijd voeren om consumenten te lokken met aanbiedingen, zodat klanten niet overlopen naar een goedkopere concurrent."

De Nederlandse consument is namelijk heel kritisch als het gaat om prijzen, meent Dirk Mulder, sectorbankier handel en retail bij ING. "Supermarkten zien ook wel dat er sprake is van mislukte oogsten en schaarste, waardoor leveranciers de prijzen moeten verhogen. Maar een supermarkt wil niet als eerste een extreme prijsverhoging doorberekenen aan de consument. Zij wijken dan te veel af van hun concurrenten."

Eerder

  • 31 jan 2022 om 18:02
    Nog steeds lege schappen bij Albert Heijn vanwege ruzie over prijzen met Nestlé
    Nog steeds lege schappen bij Albert Heijn vanwege ruzie over prijzen met Nestlé
  • 24 jan 2022 om 16:25
    Pringles en cornflakes tijdelijk niet in Jumbo-schappen
    Pringles en cornflakes tijdelijk niet in Jumbo-schappen
Beeld: NU.nl
nujij comment892 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Economie

NUjij: Uitgelichte reacties

Yep
04 feb 2022 om 08:21
Dit is nog maar het begin van de prijsstijgingen, ik produceer vlees en eieren als boer. Mijn kostprijs is afgelopen jaar met 40 procent gestegen, echter in mijn verkoop prijs krijg ik hiervoor nog niets terug. Dit gaat uiteindelijk wel gebeuren want de bedrijven gaan massaal stoppen in west Europa. Deze kostprijs stijging moet nog volledig in de supermarkt binnen komen. Geen goed nieuws voor de wereld maar wel de realiteit helaas. Er is schaarste op bijna alle grondstoffen. Energie, bouwmaterialen electronica maar ook granen en eiwit grondstoffen. Een inflatie van 10 a 20 % per jaar zit er aan te komen als we eerlijk tellen.
Respect: 👍 94Reacties: 💬 22
Reageer
ray_sommers
04 feb 2022 om 07:15
Bij mij om de hoek zit een AH, en misschien herkent u dit wel, je gaat daar toch je boodschappen halen. Echter ben ik nu helemaal klaar met AH omdat ze over de rug van de consument profiteren van slecht nieuws en de prijzen doodleuk opvoeren terwijl er zoveel winst is gemaakt in 2021 en 2020. De albert heijn zal nooit water bij de wijn doen, ook niet in deze barre tijden de eerste levensbehoefte betaalbaar houden. Vorige zomer was ik er helemaal klaar mee, dan maar 3 kilometer verderop mijn boodschappen verzamelen, het scheelt gewoon enorm veel geld. Al blijf ik erbij dat de AH mooie winkels heeft, en wat fijner winkelt, daar mag je best iets meer voor betalen, maar er zit een te groot prijsverschil tussen artikelen.
Respect: 👍 63Reacties: 💬 17
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment892 reacties

Net binnen

  • 19:38
    Real Madrid dient klacht in tegen La Liga-baas die Vinícius aansprak in racismerel
  • 19:25
    Kabinet wil dat sommige zware criminelen in gevangenis alleen nog advocaat zien
  • 19:17
    NU+Tevreden De Vries hecht geen waarde aan vierde plek: 'Ik koop er niets voor'
  • 19:02
    Oliebedrijf BP stopt als sponsor van British Museum na druk van klimaatacties

Meest gelezen

  • 1
    Verstappen en Nederlandse Grand Prix verliezen Jumbo als geldschieter
  • 2
    AS Roma-fans belagen arbiter Taylor en gezin op vliegveld: 'Walgelijke beelden'
  • 3
    Waarom het kabinetsplan om Nederland te laten afvallen niet werkt
  • 4
    Problemen bij ING voorbij, klanten boos vanwege zoveelste storing in korte tijd
  • 5
    In beeldDe allesbehalve ingetogen bruiloft van Jordaanse kroonprins Hussein


Nieuwsvideo's

  • Gigantische zandstorm raast over Suezkanaal
    Gigantische zandstorm raast over Suezkanaal
  • Nieuwe dronebeelden tonen omvang van afvalprobleem in Bosnië
    Nieuwe dronebeelden tonen omvang van afvalprobleem in Bosnië
  • Indiërs redden luipaard uit 25 meter diepe put
    Indiërs redden luipaard uit 25 meter diepe put
  • Vliegtuigen vormen Italiaanse driekleur op nationale feestdag
    Vliegtuigen vormen Italiaanse driekleur op nationale feestdag

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden