Nederlandse winkeliers hebben vorig jaar meer omzet gedraaid dan in 2020, het eerste coronajaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt dat deels doordat de prijzen flink zijn gestegen. Maar ook als naar de hoeveelheid verkochte producten gekeken wordt, ging het beter dan aan het begin van de coronapandemie.

Alles bij elkaar heeft de detailhandel (voor koopdagen gecorrigeerd) 4,4 procent meer omgezet dan in 2020. Het verkochte volume aan producten nam daarbij met 2,9 procent toe.

De cijfers werden voor het tweede jaar op rij sterk beïnvloed door de corona-uitbraak, die ook vorig jaar in verschillende perioden gepaard ging met strenge coronamaatregelen en winkelsluitingen. Online stegen de verkopen daardoor met wel 23,6 procent.

Maar ook in fysieke winkels ging het beter met de omzet. Bij winkels die geen voeding verkopen, was bijvoorbeeld sprake van een plus van 2,5 procent. Dan gaat het om onder meer kledingwinkels, schoenenzaken en drogisterijen. Supermarkten zetten 0,5 procent meer om dan een jaar eerder.

Winkeliers deden het afgelopen december ruim 6 procent beter dan een jaar eerder, hoewel niet-essentiële winkels in de loop van die maand weer dicht moesten. In de laatste maand van 2020 kampte de detailhandel namelijk ook al met een strenge lockdown. Die drukte destijds sterker op de cijfers.