De bewering van Albert Heijn dat Nestlé de prijzen van zijn producten met 20 procent wil verhogen, klopt volgens de levensmiddelenfabrikant niet. De supermarktketen en de producent van onder meer KitKat en Nescafé ruziën momenteel over prijsverhogingen. Daardoor zijn diverse producten van het Zwitserse bedrijf niet in de schappen van AH te vinden.

Nestlé wil de prijzen van zijn producten verhogen, omdat het bedrijf naar eigen zeggen te maken heeft met hogere kosten voor bijvoorbeeld grondstoffen. Volgens AH gaat het om verhogingen van 20 procent. Veel te hoog, vindt de supermarktketen.

Maar Nestlé, dat ook onder andere Maggi-producten en Smarties op de markt brengt, weerspreekt dat het om zulke hoge percentages gaat. Het bedrijf noemt de bewering "verre van correct". Welke verhoging Nestlé dan wel voorstelt, wil het concern niet zeggen. "Omdat wij uit respect niet willen communiceren over onderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten", aldus een woordvoerder.

De verhoging is volgens Nestlé ook nodig om de belangen van de eigen toeleveranciers en medewerkers te bewaken. Ook andere levensmiddelenconcerns kampen met hogere kosten. Onder meer Unilever, Heineken en Procter & Gamble hebben al gezegd hun prijzen te gaan verhogen.