De verkoop van champagne is vorig jaar tot recordhoogte gestegen. In totaal werden er wereldwijd 320 miljoen flessen verkocht. Die waren volgens voorlopige cijfers goed voor een omzet van 5,5 miljard euro, melden vertegenwoordigers van de sector woensdag. Vooral thuis werd er meer champagne gedronken.

De champagneverkoop steeg afgelopen jaar op jaarbasis met 32 procent. In het eerste jaar van de coronacrisis werd de verkoop van de drank nog hard geraakt, deels doordat de horeca lange tijd dicht was en evenementen niet doorgingen. In 2020 was er sprake van een verkoopdaling van 20 procent.

Volgens het Comité Champagne, dat de champagnehuizen en -wijngaarden vertegenwoordigt, is de crisis nog steeds niet voorbij. De consumptie van champagne thuis heeft daarbij wel "het voortouw genomen". "Consumenten hebben besloten om zich thuis een pleziertje te gunnen, ondanks de sombere sfeer."

Eerder deze week liet voorzitter Petra de Boevere van de Koninklijke SlijtersUnie aan NU.nl weten dat vooral luxere dranken tegenwoordig meer in trek zijn. Het zijn niet alleen de verstokte liefhebbers van alcoholische dranken, maar ook de startende drinkers die voor luxere dranken kiezen. "Jongeren drinken tegenwoordig zelfs champagne", zei De Boevere.

Het plotse herstel van de vraag heeft sommige producenten verrast. Dat leidde tot een tekort aan voorraad door de problemen binnen de toeleveringsketens als gevolg van het coronavirus. Champagnehuizen als Ruinart, Moët & Chandon en Dom Pérignon konden bijvoorbeeld in Spanje niet voldoen aan de vraag.

De omzet lag vorig jaar aanzienlijk hoger dan de 5 miljard euro die voor de pandemie regelmatig werd gehaald. De sector hoopt dat het cijfer een voorbode is voor een nieuwe "groeicyclus".