Unilever wil niet meer dan 50 miljard pond (zo'n 60 miljard euro) voor de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK) betalen, zo heeft het inmiddels volledig Britse was- en levensmiddelenconcern woensdag laten weten. Unilever benadrukt dat het met het oog op zijn aandeelhouders "strikte financiële discipline" zal blijven nastreven.

De consumententak van GSK maakt onder meer de Advil-pijnstillers en Aquafresh-tandpasta.

Unilever ging op dinsdag stevig omlaag op de Amsterdamse beurs. Het aandeel verloor 3,5 procent, onder meer omdat kredietbeoordelaar Fitch waarschuwde dat een overname van die tak van GSK tot een slechtere rating kan leiden. Dat zou betekenen dat Unilever meer geld moet betalen om geld te lenen.

Beleggers zagen de overname toch al niet erg zitten. Een dag eerder daalde Unilever al bijna 7 procent nadat het nieuws van de overname in het weekend bekend was geworden. GSK en minderheidsaandeelhouder Pfizer zijn tot nu toe nog niet met het bod van 50 miljard pond akkoord gegaan.

Unilever wil naar eigen zeggen zijn aandacht verleggen naar productgroepen waar meer op te verdienen valt. Het bedrijf wil dan ook afscheid nemen van merken die niet meer binnen de strategie passen. Om welke merken het gaat, zegt Unilever niet.