Unilever heeft nog altijd interesse in een overname van de consumententak van GSK, die onder meer Advil-pijnstillers en Aquafresh-tandpasta maakt. Het levensmiddelenconcern deed eerder al een poging het onderdeel los te weken van GSK, maar een bod van naar verluidt 50 miljard pond (zo'n 60 miljard euro) was onvoldoende.

Unilever stelt maandag in een verklaring dat de GSK-divisie duidelijk past in de toekomstige plannen van het concern, dat zich meer op gezondheid, beauty en hygiëne wil richten.

Tegenover de eventuele overname staat dat Unilever versneld afscheid wil nemen van merken die niet meer binnen de strategie passen. Om welke merken het gaat, zegt het bedrijf niet.

Wel is vorig jaar al besloten om een deel van de theedivisie, waaronder Lipton, van de hand te doen. Met de verkoop van bedrijfsonderdelen wil Unilever geld ophalen voor overnames.

Aankoop zou voor Unilever grootste overname ooit zijn

Een overname van de GSK-divisie zou de grootste ooit zijn voor het inmiddels volledig Britse Unilever. Dat past in de ambitie van topman Alan Jope, die anders dan zijn voorganger Paul Polman grotere en gedurfdere overnames zou willen doen. Bij een eventuele overname zou het bedrijf een aantal merken van GSK aan derden kunnen verkopen, aldus kenners.

GSK is van plan de consumentendivisie dit jaar op eigen benen te zetten en naar de beurs te brengen. Analisten schatten de waarde van de tak nu op zo'n 48 miljard pond.

De aandelenmarkt reageerde negatief op het nieuws dat Unilever jaagt op het GSK-onderdeel. Het aandeel Unilever zakte met ruim 5 procent in de AEX. Tegelijkertijd steeg het aandeel GSK op de Britse beurs, eveneens met 5 procent.

Unilever meldt maandag ook meer te willen focussen op opkomende markten. Daarbij worden onder andere India en China genoemd. Daarnaast maakt de levensmiddelenfabrikant bekend later deze maand met nieuwe plannen te komen om het bedrijf verder te laten groeien.