Rolls-Royce heeft het afgelopen jaar 5.586 auto's verkocht, het beste verkoopresultaat uit de meer dan honderd jaar lange geschiedenis van het Britse merk. Het is bovendien 49 procent meer dan een jaar eerder. Er werden onder meer verkooprecords gebroken op de Amerikaanse en Chinese markt.

Rolls-Royce, onderdeel van de BMW Group, wijst naar het succes van de in 2020 geïntroduceerde Ghost en de voortdurende vraag naar de Cullinan SUV als belangrijkste pijlers onder het verkoopresultaat. De Ghost, die in Nederland minimaal 430.000 euro kost, beleefde het afgelopen jaar het eerste volledige verkoopjaar.

Volgens Rolls-Royce is de orderportefeuille tot het derde kwartaal van dit jaar gevuld en draait de fabriek bijna op volle toeren. Het merk vaart naar eigen zeggen bovendien wel bij de vele personalisatieopties. De meeste modellen van Rolls-Royce worden in samenspraak met de klant samengesteld, waardoor de uiteindelijke verkoopprijs vaak fors hoger uitvalt. In Nederland verkocht het merk het afgelopen jaar 16 auto's.

Eerder maakte concurrent Bentley ook al een recordverkoop bekend. Het Britse luxemerk van de Volkswagen Group verkocht vorig jaar 14.659 auto's, een plus van 31 procent.

Eerste rijtest: Cullinan, de eerste SUV van Rolls-Royce
595
Eerste rijtest: Cullinan, de eerste SUV van Rolls-Royce

Kijk ook op AutoWeek.nl