Wethouder Oudkerk noemt het "stemmingmakerij en napapegaaien" van de vakbond

AMSTERDAM - De
FNV
banenmarkt
mislukt

Dat heeft regiobestuurder M. Laboui van FNV Regiowerk Randstad zaterdag gezegd mede namens de
Bijstandsbond
Amsterdam tegen Verarming
comité Vrouwen en de bijstand

Vijf procent kreeg een baan

Van de 40.000 werklozen die dit voorjaar bij de banenmarkt zijn opgeroepen, hebben circa 2000 personen (5 procent) een baan gekregen. Totaal zijn van 6600 mensen de uitkeringen stopgezet, aldus de nieuwste cijfers van de Amsterdamse Sociale Dienst.

"Dat is teleurstellend, gezien de 50 miljoen euro die de Megabanenmarkt heeft gekost", aldus Laboui. "Van degenen die aan het werk zijn geholpen, is bovendien onduidelijk of ze een vaste baan hebben. Misschien is een deel alweer terug bij de sociale dienst. De cijfers roepen nogal wat vragen op."

Opschonen

De organisaties hebben de indruk dat het niet erg de bedoeling was om werkzoekenden aan een baan te helpen. "Het doel leek te zijn beperkt tot het opschonen van de dossiers, waarbij de klanten van de sociale dienst de dupe werden van de chaos die hier in het verleden was ontstaan."

Laboui stelt, na het lezen van een accountantsrapport, dat de sociale dienst van Amsterdam nog steeds administratieve problemen heeft. Het oplossen van deze problemen was wel een doel van de markt.

Over de werkwijze in de grote beursachtige hal, tonen de organisaties zich ook kritisch. "Mensen moesten lang wachten, ze kregen weinig informatie en de gesprekken gingen niet altijd zorgvuldig", vat Laboui samen.

Mislukt

FNV en andere organisaties benadrukken dat er ongetwijfeld mensen zijn die op de Megabanenmarkt goed zijn geholpen. "Dit neemt niet weg dat het totale beeld moeilijk tot een andere conclusie kan leiden dan dat de markt mislukt is."

De FNV adviseert andere gemeentelijke Sociale Diensten niet op dezelfde manier aan de slag te gaan. Laboui: "Als ze het toch doen, moeten ze wel de vraag van de werkzoekende centraal stellen in plaats van de baan."

"Doel ruimschoots gehaald"

Daarentegen is de directie van de Sociale Dienst zelf erg tevreden over het resultaat. Tevoren was de verwachting dat 5000 uitkeringen zouden worden stopgezet. "Met 6600 hebben we het doel ruimschoots gehaald", aldus algemeen directeur A. Jansen van de Amsterdamse sociale dienst.

Verbluffend hoog

Hij ontkent dat veel bezoekers ontevreden zouden zijn over hun behandeling tijdens de banenmarkt. De enquêtes van onder meer de FNV zouden niet representatief zijn. Bij onderzoek in opdracht van de sociale dienst gaven de bezoekers juist een 7,5 als waardering. "Dat is werkelijk verbluffend hoog voor een verplicht bezoek", aldus Jansen.

Hij benadrukt dat naast de 2000 mensen die direct naar een baan zijn bemiddeld, nog eens zo'n duizend tot 2000 uit eigen beweging een baan hebben gevonden. "Daarmee kom je op zo'n 10 procent van ons bestand. Ik denk niet dat er steden zijn die ons daarmee kunnen overtreffen."

Stemmingmakerij

De Amsterdamse wethouder R. Oudkerk (Sociale Zaken) laat weten dat de opmerkingen van de FNV "passen in twintig jaar stemmingmakerij en napapegaaien over de sociale dienst van Amsterdam. Daar willen we nu juist vanaf. Als je ziet wat er in een jaar is gepresteerd, heeft de FNV geen oog voor de feiten."

De Amsterdamse dienst staat al jaren onder zware kritiek wegens het functioneren. In het recente verleden is een wethouder afgetreden en een nieuwe directeur aangesteld. Toenmalig minister Vermeend (Sociale Zaken) stuurde vorig jaar een team inspecteurs om de dienst aan te pakken.

Staatssecretaris
Rutte