In Nederland actieve bedrijven hebben vooralsnog geen plannen voor een gezamenlijke campagne om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen. In Duitsland spreken zeker 150 grote bedrijven en merken zich uit voor vaccinatie tegen COVID-19. Uit een rondgang langs Nederlandse divisies van diezelfde ondernemingen blijkt dat een dergelijk initiatief hier niet aan de orde is, ook al staat een aantal firma's daar niet onwelwillend tegenover.

De Duitse divisies van Shell en Vodafone passen onder andere hun slogan aan om mensen over te halen zich te laten vaccineren (impfen in het Duits). Vodafone spreekt van "Together we impf". En Shell Deutschland heeft het over "Deutschland hat die Energie zum Impfen".

Als Shell in Nederland zou worden gevraagd aan een dergelijke campagne mee te doen, dan zal het bedrijf daar op dat moment over beslissen. Shell Nederland zegt wel een groot voorstander van vaccinaties te zijn. Waar dat kan, zal het gas- en oliebedrijf dit ook aanmoedigen. Al wordt dit geen verplichting, laat het bedrijf desgevraagd weten.

Ook McDonald's laat weten een rol te willen spelen in de gezamenlijke strijd tegen COVID-19. De fastfoodketen zal evenwel pas over een eventuele campagne in Nederland beslissen als de "huidige situatie in Nederland" verandert. Kledingketen C&A zegt bij een Nederlands initiatief daar graag over in gesprek te gaan.

'Geen plannen voor Nederland'

Vodafone Nederland benadrukt dat het in Duitsland om een initiatief van bedrijven in dat land gaat. "Er zijn in Nederland op dit moment geen plannen om zoiets te starten", aldus een woordvoerder. Het telecomconcern zegt uitgebreide maatregelen te hebben genomen om medewerkers te beschermen tegen het coronavirus.

Nestlé, dat in Duitsland met koffiemerk Nespresso en met chocoladerepenmerk KitKat meedeed aan het initiatief, zegt niet van plan te zijn ook in Nederland zo'n campagne te voeren.

Ook chemieconcern Bayer laat weten geen plannen voor een dergelijke campagne in Nederland te hebben. Volgens een woordvoerder verschilt de situatie per land. Zo is in delen van Duitsland al sprake van 2G, waardoor genezen en gevaccineerde mensen meer bewegingsvrijheid hebben dan ongevaccineerde personen.

Werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW zeggen ook geen vergelijkbare initiatieven in Nederland te hebben gezien. Wel begonnen de lobbyclubs eerder dit jaar met een informatiecampagne met posters voor op de werkvloer en links naar informatie over vaccinatie voor sociale media.