Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 20 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Bedrijven gaven 28 miljoen euro uit aan offline reclame rond Black Friday

Door NU.nl

03 dec 2021 om 14:45
nujij comment9 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Nederlandse winkelbedrijven gaven ondanks de coronapandemie dit jaar 28 miljoen euro uit aan Black Friday-reclame op tv en radio, in kranten en tijdschriften en op posters in bijvoorbeeld bushokjes. Dat is 3 miljoen euro meer dan vorig jaar, meldt registratiebureau Adfact vrijdag. Webwinkel Amazon is de koploper.

Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten en wint aan populariteit in Nederland. Op die dag, die vorige week vrijdag plaatsvond, geven winkels zowel online als offline grote kortingen. In de VS is dat traditioneel op de dag na Thanksgiving. Eerder bleek al dat Nederlanders dit jaar 5 miljard euro hebben uitgegeven in de week van Black Friday.

Omdat die dag hier steeds populairder wordt, geven bedrijven ook steeds meer geld uit aan de reclame ervoor. Dit jaar was dat 28 miljoen euro, 3 miljoen euro meer dan in 2020. En dan is het geld voor online reclames nog niet eens meegerekend.

Het bedrijf dat in ons land het meest aan de offline reclame heeft uitgegeven, is de van oorsprong Amerikaanse webwinkel Amazon. Die spendeerde dit keer 3,5 miljoen euro. Op de tweede plaats komt MediaMarkt met een bedrag van 1,4 miljoen euro, op de voet gevolgd door bol.com (1,1 miljoen euro). Zalando gaf met 648.000 euro het minst uit aan offline reclame in ons land.

Met in totaal 14,8 miljoen euro werd het meest uitgegeven aan televisiereclame. Radio volgt met 6,2 miljoen euro en daarna de bladen met 5,6 miljoen euro. Buitenreclame sluit de rij met ruim 1,4 miljoen euro. Sinds 2017 zijn de reclamebestedingen voor Black Friday met 188,6 procent opgelopen.

Beeld: ANP
nujij comment9 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Black FridayEconomie


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment9 reacties

Net binnen

  • 10:02
    Racismebestrijders: Wijzig wet om discriminatie door overheid aan te pakken
  • 09:45
    Interim-trainer Van der Ree vertrekt na dit seizoen bij dolend FC Groningen
  • 09:29
    Nootjesfabrikant, bakkers en Jumbo betaalden miljoenen aan raceteam Van Eerd
  • 09:12
    BBB klimt naar 17 zetels in de Eerste Kamer, coalitie verliest nog meer plekken

Meest gelezen

  • 1
    NU+Verstappen ontevreden na tweede plaats Jeddah: 'Alles moet perfect zijn'
  • 2
    Aston Martin met succes in beroep: Alonso heeft derde plaats in Jeddah terug
  • 3
    Verstappen moet alleen teammaat Pérez voorlaten na inhaalrace in Saoedi-Arabië
  • 4
    Drie mannen opgepakt die duizend Nederlanders oplichtten voor 1,2 miljoen euro
  • 5
    UBS neemt Credit Suisse over voor 3 miljard euro, krijgt steun van centrale bank


Nieuwsvideo's

  • Brandweer blust felle autobrand in Houten
    Brandweer blust felle autobrand in Houten
  • Kijk hier de inhaalrace van Verstappen in Saoedi-Arabië terug
    Kijk hier de inhaalrace van Verstappen in Saoedi-Arabië terug
  • Spelersbus Feyenoord door duizenden fans onthaald in Rotterdam
    Spelersbus Feyenoord door duizenden fans onthaald in Rotterdam
  • Enorme zeemijn uit WOII tot ontploffing gebracht
    Enorme zeemijn uit WOII tot ontploffing gebracht

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden