Autobezitters die in de oude binnenstad van Amsterdam en de nabijgelegen Plantagebuurt wonen, moeten van alle Nederlandse inwoners het meest betalen voor hun parkeervergunning, meldt persbureau LocalFocus vrijdag.

LocalFocus verzamelde en vergeleek de parkeertarieven van alle gemeenten. Daaruit blijkt dat niet alleen tussen, maar ook binnen gemeenten grote verschillen in de prijzen van parkeervergunningen bestaan.

Bewoners van de duurste straten in Amsterdam moeten jaarlijks 568 euro betalen om hun auto in de buurt van hun huis kwijt te kunnen. Dat is veel meer dan de 442 euro die moet worden betaald voor de op een na duurste buurt van het land: het centrum van Utrecht.

Hierbij is telkens alleen gekeken naar de vergunningskosten voor een eerste auto, exclusief eventuele leges of administratieve kosten. Bovendien zijn parkeerontheffingen niet in de cijfers meegenomen.

Ook buiten de Randstad moeten mensen soms veel betalen om in de buurt te kunnen parkeren. Bewoners van het centrum van Sneek zijn bijvoorbeeld voor de duurste vergunning 300 euro per jaar kwijt. Ook in Zeist, Doetinchem en Emmen kunnen de prijzen flink oplopen.

Zes op de tien gemeenten kennen geen parkeervergunningen

In de meeste gemeenten hoeven inwoners niet de portemonnee te trekken om in de eigen buurt te mogen parkeren. Ongeveer zes op de tien gemeenten kennen helemaal geen parkeervergunningszones. En in ruim twintig gemeenten moeten inwoners in sommige buurten wel een vergunning aanvragen, maar zijn daar geen kosten aan verbonden. Dat is bijvoorbeeld zo in IJsselstein en Valkenburg.

In delen van het Amsterdamse stadsdeel Noord betalen inwoners slechts 32 euro om er te mogen parkeren. Dat is bijna twintig keer goedkoper dan de eerdergenoemde duurste vergunning in het centrum van de hoofdstad. Ook in Den Bosch, West-Betuwe en Maastricht bestaan grote prijsverschillen binnen de gemeentegrenzen.

Parkeervergunningen zijn het duurst in aantrekkelijke buurten, ziet onderzoeker Giuliano Mingardo. Volgens Mingardo, die aan de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek naar stedelijke economie doet, komt dit doordat er te weinig parkeerruimte is voor het aantal mensen dat daar woont.

Corine Hoeben van onderzoeksinstituut COELO merkt bovendien op dat de parkeergelden, zoals die uit vergunningen, door gemeenten worden gebruikt om de begroting sluitend te krijgen. Hoeben: "Door de taken die de gemeente moet uitvoeren, is er vaak sprake van een tekort en het Rijk komt niet over de brug met extra geld. Alle gelden komen op één grote hoop en de gemeente moet hiermee alle kosten dekken."

Kosten voor parkeervergunning per gemeente

© Localfocus