Alibaba waarschuwt donderdag voor de laagste omzetgroei sinds het bedrijf in 2014 naar de beurs ging. De Chinese webgigant zegt last te hebben van dalende vraag, toegenomen concurrentie en regeldruk vanuit de Chinese overheid.

In het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar ging de omzet met 29 procent omhoog, wat veel minder was dan analisten hadden verwacht, en kwam uit op ruim 200 miljard yuan (een kleine 28 miljard euro). De winst kelderde echter met 81 procent. Dat kwam voor een groot deel omdat de belangen die Alibaba heeft in andere ondernemingen, flink minder waard werden.

De omzetgroei viel bij veel onderdelen tegen, zoals bezorgdienst Cainiao, maar ook bij de grote webwinkels Taobao en Tmall, waar de omzet met 3 procent vooruitging. Dat heeft onder meer te maken met de toegenomen concurrentie.

Tegelijkertijd zorgen nieuwe corona-uitbraken in China en de maatregelen om het virus in te dammen voor nieuwe hoofdbrekens voor de webwinkel. Zo groeiden de consumentenuitgaven in de afgelopen periode minder hard door lockdowns.

Alibaba verwacht over het financiële jaar 2022 een omzetgroei van maximaal 23 procent te realiseren. Helemaal onverwacht komt de boodschap niet.

Zo lag de omzet uit het Chinese kortingsfeest Singles Day dit jaar 'slechts' 8,5 procent hoger dan in 2020, liet Alibaba vorige week weten. Dat kwam neer op de kleinste toename ooit. Het e-commercebedrijf haakt sinds 2009 in op het vrijgezellenbestaan dat Chinese singles op 11 november vieren.

Daarnaast ligt Alibaba's taxiapp DiDi al enige tijd onder vuur. De app kreeg onder meer te maken met verscherpt toezicht en boetes van de Chinese autoriteiten.