Toen consumentenwaakhond ACM de leveringsvergunning van Welkom Energie introk, moesten alle klanten overstappen naar Eneco. Maar bij Enstroga werden de klanten verdeeld over verschillende leveranciers. Dat roept vragen op bij klanten van Welkom Energie, die er bovendien een forse prijsverhoging bovenop kregen. Dat verschil zit vooral in de manier waarop het faillissement geregeld is.

De hoge energieprijzen hebben in de voorbije weken de eerste slachtoffers in Nederland geëist. Eind oktober viel de kleine leverancier Welkom Energie om en eerder deze week werd de leveringsvergunning van het nog kleinere Enstroga ingetrokken. De klanten van beide bedrijven werden dus op verschillende manieren verdeeld.

Verschillende ex-klanten van Welkom Energie waren daar niet over te spreken. Vooral omdat ze plots een forse tariefverhoging voor de kiezen kregen. Volgens een groep klanten ging dit om een reguliere overname en had Eneco de contractvoorwaarden van Welkom Energie moeten overnemen.

Welkom Energie voerde zelf gesprekken met Eneco

Uit antwoorden van de ACM blijkt echter dat dit niet klopt. Een energiebedrijf met problemen krijgt namelijk altijd even de tijd om een bedrijf te vinden dat zijn klanten wil overnemen. Als dat niet lukt of als het bedrijf daar geen zin in heeft, dan worden de klanten verdeeld over meerdere leveranciers. Zo ging het dus bij Enstroga.

Welkom Energie voerde echter al enige tijd gesprekken met Eneco voordat de vergunning werd ingetrokken en het faillissement werd uitgesproken. In de wet staat dat een bedrijf dat een faillissement ziet aankomen al voor de officiële uitspraak aan de beoogde curator mag vragen om in alle stilte naar een eventuele overnemer te zoeken. Op die manier kan bij het uitspreken van het faillissement sneller gehandeld worden en eventueel meteen een doorstart gemaakt worden. Dat deed Welkom Energie.

Het bedrijf maakte uiteindelijk geen doorstart, maar kon zijn klanten wel meteen overhevelen naar Eneco toen de leveringsvergunning werd ingetrokken. De overname werd goedgekeurd door de rechtbank en vijf dagen later werd Welkom Energie failliet verklaard.

De ACM benadrukt dat het niet haar taak is om in te grijpen in zo'n proces, maar dat de toezichthouder er alleen voor moet zorgen dat de klanten nog steeds stroom en gas kunnen krijgen.

Juridische vragen bij forse tariefverhoging

Juristen plaatsen wel vraagtekens bij de manier waarop Eneco te werk is gegaan. "De nieuwe leverancier mag de levering op zijn eigen voorwaarden voortzetten, maar volgens de wet mogen die voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn en moeten ze transparant en vooraf bekend zijn", zegt energieadvocaat Marie-Claire Willenborg,

"Je kan je afvragen of een forse verhoging van de tarieven niet onredelijk is. Als de leverancier niet genoeg kredietruimte heeft, kan hij wettelijk gezien namelijk altijd aan netbeheerder TenneT vragen om garant te staan voor de inkoop van de stroom."

"Bovendien maakte Eneco zijn tarieven pas vijf dagen na het begin van de levering bekend en dat is lang, want eigenlijk moet die informatie te allen tijde beschikbaar zijn", zegt Willenborg.

Eneco zegt in een reactie dat het normaal gesproken inderdaad zo gaat, maar dat dit "geen normale situatie" was. "Door de hoge gasprijzen moesten we onze tarieven verhogen en moesten we onze prijszetting goed bepalen. Daarom duurde het wat langer voor we ze konden bekendmaken. En tenslotte hadden de klanten van Welkom Energie sowieso geen andere keuze dan zich aansluiten bij Eneco", zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Mijn energierekening is ineens 339 euro per maand: kan dat zomaar?
176
Mijn energierekening is ineens 339 euro per maand: kan dat zomaar?