Greenpeace heeft samen met een klimaatactivist een rechtszaak aangespannen tegen het Duitse autoconcern Volkswagen. Volgens de milieubeweging en activist Clara Mayer doet de Volkswagen Group te weinig om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan.

Een vergelijkbare rechtszaak werd in september al aangespannen door milieuclub Deutsche Umwelthilfe (DUH) tegen Mercedes-Benz-moederbedrijf Daimler en BMW. Toen dreigde Greenpeace tevens met zijn zaak tegen Volkswagen.

Greenpeace en DUH eisen van de autofabrikanten dat ze tegen 2030 volledig stoppen met de productie van auto's met verbrandingsmotoren en dat de uitstoot van broeikasgassen sterk wordt verlaagd.

De rechtszaken worden gemodelleerd naar de zaak die in Nederland tegen olie- en gasconcern Shell werd aangespannen. De rechtbank in Den Haag stelde dat Shell meer moet doen om zijn uitstoot terug te brengen.

Volkswagen heeft eerder al gezegd dat het aanspannen van rechtszaken tegen individuele bedrijven geen geschikte oplossing is voor de klimaatproblematiek en dat het concern zich houdt aan de klimaatafspraken van Parijs. Verder wees Volkswagen op de miljardeninvesteringen die het doet in elektrische auto's. Ook BMW en Daimler hebben gezegd dat ze zich inzetten voor de klimaatdoelstellingen van Parijs.

Zaak tegen Duitse overheid speelt ook mee

De rechtszaken borduren ook voort op een bepaling van de hoogste rechtbank van Duitsland. Die oordeelde in april dat de regering preciezer moet uitleggen hoe ze de klimaatdoelstellingen gaat halen, terwijl ze ook rekening houdt met de periode na 2030.

Duitsland streeft ernaar in 2050 vrijwel geen broeikasgassen meer uit te stoten. Om dit doel te behalen, moet de uitstoot van broeikasgassen na 2030 met "grote snelheid en urgentie" worden verminderd. De lasten moeten beter worden verspreid, omdat de huidige wet "de hoge last van emissiereductie onherroepelijk uitstelt tot na 2030", aldus de federale rechtbank.

"Elke auto die na 2030 nog met een brandstofmotor op de markt komt, is een obstakel voor klimaatneutraliteit", aldus de advocaat van DUH. Daarmee zouden de autofabrikanten de volgende generaties op kosten jagen.