De Nederlandse winkelbranche roept consumenten op hun koopmomenten in de komende maanden zo veel mogelijk te spreiden om grote drukte te voorkomen. Gasten, klanten en medewerkers worden vanaf zaterdag door ondernemersorganisaties extra gewezen op het belang van het naleven van de coronaregels.

Het gaat om een campagne vanuit organisaties als INretail, RND, Vakcentrum en de Nationale Winkelraad. Ook VNO-NCW en MKB-Nederland zijn bij het initiatief betrokken. Via posters, banners en ander materiaal herinneren ze iedereen eraan om bijvoorbeeld vaak en goed je handen te wassen, gepaste afstand te houden en een mondkapje te dragen op plekken waar dit vereist is.

"Als we deze simpele regels naleven kunnen we het aantal besmettingen terugdringen en nieuwe beperkende maatregelen, die niemand ziet zitten, afwenden", stellen de organisaties. Boven op de basisregels hanteren veel ondernemers ook nog een reeks aanvullende maatregelen. Dan gaat het bijvoorbeeld om looproutes, schermen en automaten met hygiënische gel bij de ingang.

Het wordt vanaf zaterdag weer verplicht om een mondkapje te dragen in de supermarkt en andere winkels. Het demissionaire kabinet heeft eerder deze week ook aangegeven te kijken naar de optie om in bepaalde regio's een coronatoegangsbewijs te vragen voor toegang tot onder meer niet-essentiële winkels, zoals kleding- en meubelzaken. De meeste winkeliers zien dat absoluut niet zitten en willen dat voorkomen.