IKEA verhoogt volgend jaar de prijzen. De Zweedse meubelgigant gaat momenteel gebukt onder hoge grondstofprijzen én problemen in de toeleveringsketen, en verwacht daar volgend jaar ook nog last van te hebben. Deze verhoogde kosten zullen gedeeltelijk op het bordje van de consument terechtkomen, meldt franchise-uitgever Inter IKEA woensdag.

Daarmee voegt IKEA zich bij een hoop grote multinationals die aangekondigd hebben de prijzen volgend jaar te verhogen. Onder meer Unilever, Nestlé, PepsiCo en Kraft Heinz hebben al gemeld het prijskaartje van de producten te verhogen. Ook deze multinationals wijzen naar hoge grondstofprijzen en problemen in de toeleveringsketen als oorzaak.

Deze problemen tartten IKEA dit jaar al, bleek woensdag uit jaarcijfers. De verkoper van Billy-boekenkasten en Klippan-banken zag de winst met 17 procent dalen naar 1,4 miljard euro, terwijl de vraag naar IKEA-producten juist veel hoger lag doordat mensen vaker thuis waren. Het probleem lag dus vooral aan het gebrek aan aanbod, stelt Inter IKEA. "Het is een uitdaging geweest om IKEA-winkels en -magazijnen voldoende bevoorraad te hebben", valt te lezen in het verslag.

IKEA verwacht dat de hoge grondstofprijzen en problemen in de toeleveringsketens volgend jaar verder dooretteren en zelfs nog groter worden. Hierdoor voelt het bedrijf zich genoodzaakt een deel van de kostenverhoging door te rekenen aan klanten. Hoe groot de prijsstijgingen zullen zijn, is nog niet bekend. CFO Martin van Dam zegt dat winkels de vrijheid hebben om zelf prijsverhogingen door te voeren.

Inflatie: waarom prijsstijgingen niet per se slecht nieuws zijn
145
Inflatie: waarom prijsstijgingen niet per se slecht nieuws zijn