Nederlandse verzekeraars zien steeds vaker dat bedrijven proberen fraude te plegen. Vorig jaar waren er 40 procent meer gevallen dan een jaar eerder, meldt het Verbond van Verzekeraars woensdag. Ook bij particulieren was er sprake van een stijging van het aantal fraudegevallen.

Nederlandse verzekeraars hebben vorig jaar in totaal zo'n dertienduizend gevallen van verzekeringsfraude ontdekt bij particulieren en bedrijven. Daarmee werd voorkomen dat ruim 88 miljoen euro onterecht werd uitgekeerd.

Bij veel fraudeonderzoeken ging het om consumenten die probeerden fraude te plegen met motorrijtuigen-, woon- en reisverzekeringen. Het vaakst werd fraude gepleegd door schade in scène te zetten, schadebedragen groter te maken dan ze in werkelijkheid waren, bewijsstukken te vervalsen en een polis af te sluiten onder een andere naam. Ook werd schade soms meer dan één keer geclaimd.

Maatregelen vanwege de coronacrisis - zoals thuiswerken, de avondklok en de lockdowns - hebben volgens het verbond geen invloed gehad op het aantal fraudezaken bij particulieren. Met zo'n dertienduizend gevallen in 2020 ging het om 5 procent meer dan een jaar eerder.

Het aantal fraudegevallen bij bedrijven steeg vorig jaar harder, met een toename van 40 procent. Het Verbond van Verzekeraars vermoedt dat dit te maken heeft met de pandemie en de lockdown, waardoor veel bedrijven tijdelijk de deuren moesten sluiten. Om toch inkomsten te hebben, zetten ze bijvoorbeeld een brand in scène.

Verzekeraars krijgen ook steeds vaker te maken met cybercriminaliteit. "We ontdekken dagelijks pogingen van hacking bij verzekeringsmaatschappijen, maar gelukkig kunnen de meeste worden afgeweerd", zegt een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars tegen NU.nl. Verzekeraars werken via een gemeenschappelijk computersysteem samen om informatie over cyberaanvallen te delen.