Schiphol waarschuwt reizigers op de luchthaven zaterdagochtend voor grote drukte en langere wachttijden nu in grote delen van Nederland de herfstvakantie is begonnen. Een woordvoerder verwacht een "piekdag". Tijdens de herfstvakantie verwacht de luchthaven in totaal twee miljoen reizigers te helpen.

In vertrekhallen stonden zaterdagochtend al vroeg lange rijen. Reizigers die in vertrekhal 2 hun bagage wilden inchecken voor hun reis, stonden veelal op elkaar gedrukt in de wachtrij voor een balie. Het advies om 1,5 meter afstand te houden leek daarbij te worden genegeerd. Veel reizigers droegen al wel hun mondkapje, terwijl dat pas na het scannen van de boardingpass verplicht is.

Volgens een woordvoerder van Schiphol valt de drukte van zaterdag op piekmomenten te vergelijken met de drukste dagen van afgelopen zomer. De situatie is volgens haar goed beheersbaar. "De sfeer is gelukkig goed. Mensen hebben zin om op vakantie te gaan."

Als tijdens de herfstvakantie inderdaad twee miljoen reizigers via de luchthaven reizen, dan zijn dat er ruim drie keer zoveel als in diezelfde periode een jaar eerder. Toen was reizen door de coronapandemie moeilijker of simpelweg onmogelijk. Nu zorgt de binnen de hele Europese Unie erkende coronapas ervoor dat de barrière voor een vliegvakantie kleiner is geworden.

De reizigersaantallen zijn nog niet terug op het niveau van voor de pandemie. In de herfstvakantie van 2019 maakten nog drie miljoen reizigers gebruik van Schiphol.

TUI sprak eerder deze week wel van grotere drukte dan voor de coronacrisis. De touroperator zegt dat er dit jaar meer boekingen voor de herfstvakantie zijn dan twee jaar geleden. Een woordvoerder vermoedt dat mensen gemiste zonvakanties willen inhalen.