De publicitaire druk van Sywert van Lienden via Twitter over mondkapjes in de zorg was de directe aanleiding voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om met Van Lienden en zijn compagnons in zee te gaan. Dat verklaren bronnen binnen het ministerie tegenover onderzoeksplatform Follow the Money.

Follow the Money meldt zaterdag bovendien dat de tweets van Van Lienden onderdeel waren van een vooropgezet plan om een deal binnen te slepen.

Via inmiddels verwijderde tweets leverde Van Lienden op 10 april kritiek op de levering van mondkapjes aan de zorg, waarna hij zei dat zijn stichting Hulptroepen Alliantie kan helpen. "Heb even een noodkreet op Twitter geslingerd om politiek deurtje te openen", schreef Van Lienden vervolgens in een WhatsApp-bericht dat Follow the Money onder ogen heeft gehad.

Bart van den Brink (CDA), de politiek adviseur van minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge (CDA), nam diezelfde dag nog via WhatsApp contact op met Van Lienden. Volgens een bron wilde het ministerie niet het verwijt krijgen dat het er niet alles aan gedaan heeft. "Aanbiedingen die niet opgepakt werden, zouden potentieel terug kunnen komen in debatten", zegt de bron.

De zakenpartner van Van Lienden, Bernd Damme, had toen al de domeinnamen van de commerciële bv vastgelegd waarmee de uiteindelijke deal met de overheid uitgevoerd werd. Dat gebeurde op 9 april, een dag voor de tweets van Van Lienden.

Van Lienden en zijn zakenpartners sloten uiteindelijk een deal met het ministerie: ze ontvingen ruim 100 miljoen euro belastinggeld voor ongeveer 40 miljoen mondkapjes. Het was een van de grootste mondkapjesdeals in de coronacrisis. De betrokkenen maakten ongeveer 28 miljoen euro winst. Een deel van de mondmaskers is door het RIVM afgekeurd, omdat ze grafeen bevatten. Vooralsnog is geen van de kapjes gebruikt.