Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 5 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Passagiers worden sneller terugbetaald als vlucht geannuleerd wordt

Door NU.nl

30 sep 2021 om 13:24
nujij comment20 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Zestien luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Nederlandse KLM, hebben na gesprekken met de Europese Commissie beloofd dat ze klanten beter gaan informeren en op tijd gaan terugbetalen als vluchten geannuleerd worden. Dat heeft de Europese Commissie donderdag aangekondigd.

Volg dit onderwerp

Krijg meldingen van alles wat er verschijnt over luchtvaart

De Commissie begon in februari van dit jaar gesprekken met de luchtvaartmaatschappijen omdat er een hoop dingen misliepen bij het annuleren van vluchten wegens de coronapandemie. Omdat er snel geschakeld moest worden, werd niet iedereen tijdig op de hoogte gebracht, en ook compensatie liet vaak lang op zich wachten.

Dat moet nu dus veranderen. KLM, Air France, Brussels Airlines, Aegean Airlines, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, easyJet, Eurowings, Iberia, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling en Wizz Air beloofden allemaal dat ze dit beter zullen doen.

Afgesproken is dat alle passagiers binnen zeven dagen gecompenseerd zullen worden, zoals de Europese wet voorschrijft. Daarnaast zullen passagiers grondig geïnformeerd worden en zullen de bedrijven evenveel prioriteit geven aan alle verschillende kanaal die klanten gebruiken om contact op te nemen in het geval van een schrapping.

Er kunnen nog steeds vouchers uitgegeven worden die gebruikt kunnen worden voor een latere vlucht, maar alleen als de passagier daar zelf om vraagt. In andere gevallen moet de klant terugbetaald worden. Wie zijn vlucht geboekt heeft via een tussenpersoon, zoals een reisbureau, en moeite heeft om via die weg compensatie te krijgen, kan die aan de luchtvaartmaatschappij vragen.

Het is de grootste actie van de Europese consumentenorganisatie CPC en de eerste die er kwam door een melding van de Europese Commissie. Commissaris voor Justitie Didier Reynders laat weten dat alle partijen goed meewerkten aan het onderzoek.

Beeld: ANP
nujij comment20 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

KLMEconomieLuchtvaart


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment20 reacties

Net binnen

  • 17:26
    Kökçü opgelucht na late 2-2 in topper: 'Rode kaart PSV maakte het makkelijk'
  • 17:21
    VideoHonderden vrijgezellen speeddaten in Utrechtse IKEA
  • 16:59
    Luuk de Jong woest op arbitrage na goal in 'verlenging': 'Het was schandalig'
  • 16:54
    Leerdam verovert met overmacht vierde nationale titel op rij op 1.000 meter

Meest gelezen

  • 1
    Deze winter opnieuw ruim een miljoen 'verkeerde' bomen geplant in Nederland
  • 2
    Dode en twee gewonden bij steekpartij in Delft
  • 3
    Chinees ministerie keurt neerhalen 'spionageballon' door VS af
  • 4
    Publiek op afstand bij WK-duel Van der Poel-Van Aert: 'Zou niet nodig moeten zijn'
  • 5
    NU+Defensie-expert Ko Colijn over het leveren van F-16's aan Oekraïne


Nieuwsvideo's

  • Noord-Amerikanen laten zien hoe koud extreme kou is
    Noord-Amerikanen laten zien hoe koud extreme kou is
  • Honderden vrijgezellen speeddaten in Utrechtse IKEA
    Honderden vrijgezellen speeddaten in Utrechtse IKEA
  • Aanhoudende bosbranden teisteren Chili tijdens recordhittegolf
    Aanhoudende bosbranden teisteren Chili tijdens recordhittegolf
  • Beelden tonen neerhalen Chinese 'spionageballon'
    Beelden tonen neerhalen Chinese 'spionageballon'

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden