Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 9 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Samsung-logo

Samsung krijgt megaboete van 39 miljoen euro voor opdrijven tv-prijzen

Door NU.nl

29 sep 2021 om 09:07Update: een jaar geleden
nujij comment668 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Toezichthouder ACM heeft producent Samsung een boete van 39 miljoen euro opgelegd voor het opdrijven van de prijzen van televisies die online zijn verkocht. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag bekendgemaakt, volgens de concurrentiewaakhond gaat het om een van de hoogste boetes ooit.

Volgens de toezichthouder heeft Samsung van januari 2013 tot en met december 2018 online verkopers van zijn televisietoestellen onder druk gezet om hogere prijzen te rekenen. Het gaat om zeven verkopers.

"Onder het mom van 'prijsadviezen' zorgde Samsung ervoor dat de detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste marktprijs", zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM.

De handelaren zouden hebben gedaan wat Samsung ze opdroeg, omdat ook andere verkopers door het bedrijf werden aangesproken als zij lagere prijzen rekenden.

Consumenten hebben hogere prijzen betaald

Samsung wist volgens de ACM dat het bedrijf verkopers niet kon verplichten de prijzen te verhogen. "Medewerkers gebruikten daarom de term 'advies', maar deze advisering was in realiteit niet individueel en vrijblijvend."

De manier van zakendoen van Samsung noemt de ACM verstorend voor de concurrentie. "En het leidde tot hogere prijzen voor consumenten", aldus de toezichthouder.

De ACM kan bij Samsung geen compensatie afdwingen voor klanten die in die tijd een tv van het merk hebben gekocht. "Dit kan voor consumentenorganisaties wel een startpunt zijn om een claim in te dienen via een civiele procedure", zegt een woordvoerder van de toezichthouder.

Samsung laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn in het besluit van de Nederlandse toezichthouder en is het daar ook niet mee eens. "We hebben de mededingingsregels niet overtreden zoals de ACM beweert", aldus een woordvoerder. Het bedrijf zal het besluit en de boete dan ook aanvechten.

'Done, over vijftien minuten zichtbaar'

Samsung hield via zogenoemde webcrawlers, helemaal geautomatiseerd, de prijzen bij die webshops voor de tv's rekenden. Als het concern dan prijzen tegenkwam die het bedrijf niet bevielen, werd contact opgenomen met de verkoper. "Detailhandelaren lieten Samsung in reactie daarop weten de prijs te verhogen: 'Done, over vijftien minuten zichtbaar', kregen zij dan als antwoord", aldus de ACM.

Andersom wisten de verkopers Samsung ook te vinden als zij concurrenten zagen die zich niet aan de 'prijsadviezen' hielden. "Vaak gebeurde dat in de vorm van een schermafbeelding. Samsung volgde deze klachten regelmatig op en koppelde de klagende detailhandelaar daarover terug met 'Geadviseerd' of 'Pff, ga er weer achteraan'."

Beeld: Bloomberg
nujij comment668 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Economie

NUjij: Uitgelichte reacties

Sander_Osephius
Grafisch ontwerper
29 sep 2021 om 09:46
Fabrikanten als Apple en Bose doen dit altijd zonder dat er klaarblijkelijk een haan naar kraait. Producten van deze fabrikanten hebben gewoon een vaste prijs waar een winkel niets aan mag veranderen. Doen ze dat wel dan zijn ze geen "authorized reseller" meer en krijgen ze niets meer geleverd. Waarom komen deze fabrikanten er wel mee weg en Samsung die incidenteel hetzelfde deed niet? Overigens keur ik dit soort handelspraktijken absoluut af, maar dan wél van alle fabrikanten.
Respect: 👍 91Reacties: 💬 5
Reageer
Hugo_Zeilstra
29 sep 2021 om 09:10
Dat is toch géén megaboete. De NETTO winst was 4,8 miljard Euro. Omzet was 22 miljard.
Respect: 👍 37Reacties: 💬 12
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment668 reacties

Net binnen

  • 07:02
    Stelling: Menstruatieproducten moeten gratis zijn voor mensen met laag inkomen
  • 06:52
    Oud-presentator Jan de Hoop start als columnist bij tijdschrift Margriet
  • 06:47
    LiveblogNog steeds overlevenden gevonden, Nederlands reddingsteam verplaatst
  • 06:34
    Vernieuwd mediamuseum Beeld & Geluid geopend in Hilversum

Meest gelezen

  • 1
    Frankrijk gaat overgebleven wijn opkopen en omzetten in industriële alcohol
  • 2
    Voormalig Feyenoord-speler Kahraman (43) doodgeschoten in Wenen
  • 3
    ABP verkocht juist in topjaar oliesector 9 miljard aan fossiele pensioenbeleggingen
  • 4
    Kickbokser Ben Saddik 15 maanden geschorst vanwege overtreden dopingregels
  • 5
    Toch weer grote zorgen om voormalig Vitesse-speler Atsu na aardbeving


Nieuwsvideo's

  • Prinses Amalia krijgt slavenkraal op Sint Eustatius
    Prinses Amalia krijgt slavenkraal op Sint Eustatius
  • Erdogan bezoekt zwaar getroffen Turkse stad Kahramanmaras
    Erdogan bezoekt zwaar getroffen Turkse stad Kahramanmaras
  • MH17-onderzoeksteam: 'Poetin kon als enige de beslissing nemen'
    MH17-onderzoeksteam: 'Poetin kon als enige de beslissing nemen'
  • Matrixborden liggen op autoweg na aanrijding vrachtwagen bij Terneuzen
    Matrixborden liggen op autoweg na aanrijding vrachtwagen bij Terneuzen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden