LEGO heeft ook in de eerste helft van dit jaar geprofiteerd van thuisblijvende kinderen en ouders die nieuwe bouwpakketten aanschaften. De Deense speelgoedfabrikant boekte meer dan twee keer zoveel winst als in dezelfde periode vorig jaar.

In de eerste zes maanden van 2021 ging er voor 23 miljard Deense kroon (bijna 3,1 miljard euro) aan speelgoed over de toonbank. Dat is 46 procent meer dan een jaar eerder en een nieuw record. De nettowinst van het bedrijf kwam uit op 847 miljoen, een stijging van 140 procent.

Die winst had nog hoger kunnen uitvallen als het niet zo duur was om containers te verschepen of grondstoffen in te slaan, meldt LEGO in zijn halfjaarcijfers. De kosten daarvan zijn flink opgelopen, mede doordat er vanwege het economisch herstel meer vraag naar zeevervoer en grondstoffen is. Dat zorgt tevens voor schaarste en logistieke opstoppingen, wat ook bijdraagt aan de hogere kosten.

Ook in de tweede helft van 2021 verwacht LEGO nog hard te groeien. Daarna zullen huishoudens waarschijnlijk minder gretig LEGO of DUPLO inslaan, voorziet topman Niels Christiansen. "Op de langere termijn verwachten we dat de omzetgroei stabiliseert tot houdbare niveaus doordat het uitgavenpatroon weer meer gaat lijken op dat van voor de pandemie."

In coronajaar 2020 deed LEGO al goede zaken door de toegenomen vraag naar speelgoed door de lockdowns, wat toen bijdroeg aan een recordomzet. Doordat winkels in de loop van dit jaar weer verder open konden, boekte het bedrijf achter de plastic bouwsteentjes verdere omzetgroei.