Schiphol geeft circa 75 mensen die tot dusver als uitzendkracht op de luchthaven werkten een vast contract. Volgens een woordvoerder geeft het bedrijf daarmee gehoor aan de maatschappelijke ontwikkelingen en is het ook zo toegezegd aan de vakbonden.

Het betekent zeker niet dat Schiphol helemaal afscheid neemt van uitzendkrachten. Schiphol Group, het moederbedrijf van de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Lelystad, heeft nu zo'n drieduizend mensen in dienst.

"De bijdrage van flexwerkers is en blijft van groot belang op de luchthavens", aldus het bedrijf. Daarmee kan worden ingespeeld op de pieken en dalen, zoals die er zijn in het vliegverkeer. Dat hangt samen met onder andere de seizoenen en vakanties.

Een woordvoerder laat weten dat Schiphol al eerder flexwerk wilde omzetten in vaste banen, maar dat de coronacrisis roet in het eten gooide. De mensen die nu wel een contract krijgen, zijn zogeheten passagiersassistenten. Zij wijzen mensen met vragen de weg.

Op Schiphol werken vele duizenden mensen, maar die worden lang niet allemaal ingezet door het luchthavenbedrijf. Zo is er veel personeel van de luchtvaartmaatschappijen en bagageafhandelaars.