
Met Deen verdwijnt er weer een supermarktmerk uit het straatbeeld
In februari maakte Deen bekend dat zijn tachtig winkels in handen komen van Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt. Alle drie hebben besloten de Deens om te bouwen tot hun eigen merk. Eerder deze maand heeft DekaMarkt de eerste omgebouwde vestingen al geopend en woensdag is het de beurt aan Albert Heijn en Vomar.
Het is de zoveelste supermarktformule die het loodje legt. Zo verdwenen in de afgelopen tien jaar onder meer C1000, Super de Boer, Emté, Agrimarkt, Bas van der Heijden, Digros, Troefmarkt en Pryma. Daar komt sowieso Coop nog bij: eerder deze maand werd bekend dat de oranje keten opgaat in PLUS.
Wie verder teruggaat in de tijd komt nog meer verloren gegane merken tegen. Zo verdwenen sinds het begin van deze eeuw onder andere Edah, Konmar, Meermarkt, Golff, Sanders, Groenewoudt en Lekker & Laag.

Supermarkten moeten blijven investeren
Dat er zo veel merken verdwijnen, komt doordat supermarkten vaak fuseren of andere ketens overnemen. Ze doen dit om sterker te staan tegenover de concurrentie en om de kosten te drukken. De bedrijven moeten investeringen doen om te blijven voldoen aan de wensen van de klant, zoals online boodschappen kunnen doen.
Lang niet alle supermarkten hebben zulke diepe zakken en bundelen daarom de krachten of laten zich opslokken door een grotere partij. Vooral online bestelde boodschappen bezorgen leidt tot zorgen, omdat daar geen geld mee wordt verdiend. Bovendien komen er steeds meer nieuwe bedrijven bij, zoals de websuper Picnic. De verwachting is dan ook dat er nog meer merken gaan verdwijnen.
