De Nederlandse consumptie kwam in juli voor het eerst weer boven het niveau van voor de coronacrisis uit. Consumenten gaven in die maand 2,1 procent meer uit dan in juli 2019, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

De laatste tijd zijn onder meer de bestedingen aan diensten weer aan het stijgen, zoals uitgaven aan telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd. Dit hangt onder meer samen met de versoepeling van de coronaregels.

Volgens de cijfers van het statistiekbureau waren de dienstenuitgaven in juli over de gehele linie nog wel iets lager dan twee jaar terug. Maar dat wordt gecompenseerd door andere bestedingen.

Ten opzichte van juli vorig jaar werd alles bij elkaar 4,8 procent meer geconsumeerd. De toename was daarmee minder groot dan in mei en juni, toen de consumptie in vergelijking met een jaar eerder harder groeide. Maar dit komt doordat de consumptie in mei en juni van 2020 zeer laag was door de eerste lockdown.

Ruim drie weken geleden meldde het CBS al dat winkels in juli 3,4 procent meer hebben verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. De omzet van de non-foodwinkels groeide, terwijl die van de foodsector licht kromp. Online werd door winkeliers ruim 11 procent meer verkocht.

Ook de investeringen van bedrijven zaten in juli in de lift. Deze groeiden volgens het CBS met 4,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral de investeringen in gebouwen stegen. Voor onder meer auto's is door het bedrijfsleven juist minder geld uitgetrokken. Ten opzichte van juli 2019, toen van de coronacrisis nog geen sprake was, lagen de investeringen ongeveer 1 procent hoger.