Universal Music Group (UMG), 's werelds grootste muzieklabel, beleefde dinsdag een succesvol beursdebuut op het Damrak. Het aandeel van het label achter sterren als Taylor Swift, Billie Eilish en Lady Gaga, klom bijna 38 procent ten opzichte van de introductieprijs. Het bedrijf wordt daarmee gewaardeerd op zo'n 46 miljard euro. Het gaat om een van de grootste beursgangen op de Amsterdamse markt in jaren.

UMG noteerde 25,40 euro, tegen een introductiekoers van 18,50 euro per aandeel. Bij de beursintroductie verdeelde het Franse mediaconcern Vivendi 60 procent van de aandelen in het label onder zijn eigen aandeelhouders. Die aandelen kunnen Vivendi-aandeelhouders vervolgens verhandelen.

Aan de komst van UMG naar de Nederlandse aandelenmarkt ging veel discussie vooraf. Bij Vivendi werd er al langere tijd op aangedrongen zijn aandeelhouders te laten profiteren van de waarde van UMG, dat bijvoorbeeld ook de auteursrechten op Beatles-nummers bezit.

Terwijl de muziekindustrie herstelt van een decennialange relatief lastige periode, profiteert Vivendi de laatste tijd van een hausse aan abonnementen op muziekstreaming. Daardoor is de waarde van zijn oude muziekcollectie en die van sterren als Swift, Drake, U2 en Post Malone gestegen. De beursgang moet UMG aan meer investeerders in de Verenigde Staten, Europa en Azië helpen.

Vivendi houdt na dinsdag nog een beperkt belang aan in het label. Eerder dit jaar nam de Amerikaanse miljardair Bill Ackman al een belang van 10 procent in UMG. Daar betaalde hij toen miljarden dollars voor. Ook zijn er nog stukken die toebehoren aan een consortium onder leiding van het Chinese techbedrijf Tencent.