Veel schone auto's in Nederland verdwijnen na een paar jaar naar het buitenland en daar komen vaak vervuilende auto's voor in de plaats. Dat stelt kennisinstituut TNO, dat vindt dat de autobelastingen in Nederland op de schop moeten.

In Nederland zijn er subsidies voor mensen of bedrijven die een nieuwe schone auto kopen. Vaak gaat het om leaseauto's. Maar volgens onderzoekers van TNO verdwijnt een derde tot de helft van deze gesubsidieerde auto's na enkele jaren naar het buitenland.

Dit komt doordat ze te duur zijn voor veel mensen die graag een tweedehands auto kopen. Zij halen daarom vaak een tweedehands auto uit het buitenland, maar die zijn vaak wat ouder. Oudere auto's zijn veelal vervuilender dan schone auto's. Om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, is het juist van belang dat de schonere auto's zo lang mogelijk in ons land blijven.

De politiek zou daarom de autobelastingen zo moeten veranderen dat de gesubsidieerde schone wagens ook betaalbaar zijn voor mensen die een tweedehands auto kopen. Daardoor blijven die voertuigen langer in ons land en halen Nederlanders minder vaak vuilere auto's uit het buitenland.

Daarnaast wijst TNO erop dat veel Nederlanders ervoor kiezen hun dieselauto te vervangen door een bestelwagen die op diesel rijdt. Maar die bestelauto's zijn vaak vervuilender dan de personenauto's. Het demissionaire kabinet moet volgens TNO daarom de belastingen voor beide voertuigen gelijktrekken.