Schiphol heeft geen fouten gemaakt bij het vaststellen van de tarieven en voorwaarden die nu gelden voor gebruikers van de luchthaven. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dinsdag beslist in een beroepszaak die was aangespannen door easyJet.

De Britse maatschappij stelde dat de tarieven die in april 2019 werden ingevoerd, in strijd waren met de regels van de Wet luchtvaart. De prijsvechter ving eerder bot bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

EasyJet klaagde onder meer over discriminatie door Schiphol. Daaraan zou de luchthaven zich schuldig hebben gemaakt door extra beveiligingskosten in rekening te brengen, maar die voornamelijk te besteden aan vertrekhallen waar KLM of haar samenwerkingspartners actief zijn.

Net als de ACM vond het CBb geen bewijs voor "onredelijke en discriminatoire" tarieven voor de prijsvechter. Ook vindt het college niet dat Schiphol onvoldoende met luchtvaartmaatschappijen heeft overlegd over de nieuwe tarieven, zoals easyJet aanvoerde.

Over de klacht van easyJet over de capaciteit van de H/M-pier waar de prijsvechter vooral gebruik van maakt, deed het CBb geen uitspraak. Die klacht gaat volgens het college over door easyJet gewenste investeringen en niet over tarieven en voorwaarden.