Speciaalchemiebedrijf DSM gooit zijn strategie om en gaat zich louter richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen. Daarbij is mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie, meldt het bedrijf dinsdag.

DSM meldt dat het diverse opties bekijkt voor de afdeling. Een van de mogelijkheden is de verkoop van het bedrijfsonderdeel, dat hoogwaardige kunststoffen voor de auto-industrie, windmolens en beschermende kleding produceert.

Door zich alleen nog te richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen hoopt het bedrijf "slagvaardiger en effectiever" te kunnen werken en tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding.

DSM zal in de toekomst uit drie onderdelen bestaan. Allereerst een food & beverage-divisie, die zich richt op voeding, drank en dierenvoer. Deze divisie is goed voor meer dan 1 miljard euro aan omzet.

Daarnaast is er een tak voor gezondheid, voeding en zorg, goed voor een omzet van ongeveer 2,5 miljard euro. Dit onderdeel streeft ernaar de groeiende wereldbevolking gezond te houden met voeding en zorg.

Het derde onderdeel is de animal nutrition & health business-groep, met meer dan 3 miljard euro aan bestaande omzet. Deze divisie zal zich richten op het verduurzamen van de dierlijke eiwitproductie.