
Nederland koploper in laadpalen, maar er is nog een groot tekort binnen EU
Volgens cijfers van ACEA zijn er tien EU-landen waar nog niet één oplader is voor elke 100 kilometer aan belangrijke wegen. Dan gaat het bijvoorbeeld om Litouwen, Griekenland, Polen, Letland en Roemenië. Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent uit elektrische modellen bestaat.
Achttien lidstaten hebben minder dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer aan wegen. Slechts vier landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer.
In Nederland gaat het gemiddeld om 47,5 laadpunten, waarmee ons land Luxemburg, Duitsland en Portugal achter zich laat.
Auto's moeten duurzamer worden
De Europese Commissie maakte voor de zomer bekend dat de uitstoot van auto's tegen 2030 zeker 55 procent lager moet liggen dan dit jaar. Dat is meer dan het streefcijfer van 37,5 procent dat drie jaar geleden werd vastgesteld. ACEA benadrukt dat Europese autofabrikanten de komende jaren miljoenen elektrische auto's op de markt moeten brengen om de groene ambities te verwezenlijken.
"Maar consumenten zullen niet kunnen overstappen op emissievrije auto's als er niet genoeg oplaad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden", waarschuwt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. "Als de inwoners van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn om een elektrische auto te kopen."
ACEA noemt infrastructuur van sommige lidstaten erbarmelijk
De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, noemt ACEA bemoedigend. Evengoed wijst de organisatie op de "erbarmelijke staat van het oplaadnetwerk" in andere EU-landen.
Volgens de organisatie is er ook een rol voor Brussel weggelegd om de klimaatdoelen te halen en de verkoop van elektrische voertuigen en de infrastructuur die daarvoor nodig is te ondersteunen.