ZAANDAM/ROTTERDAM - Albert Heijn zet was- en voedingsmiddelenconcern Unilever het mes op de keel. Om gunstiger leveringsvoorwaarden en een lagere prijs af te dwingen houdt 's lands grootste supermarktketen een aantal Unilever-producten uit de schappen. Het gaat daarbij om bekende merken zoals Omo, Croma, Knorr, Unox en Cif, die de komenden dagen in het geheel of deels niet meer te krijgen zullen zijn.
Albert Heijn

De Unilever-topmerken zullen niet direct onvindbaar blijken voor de klant. In de loop van de komende dagen zullen de producten opraken en niet door Albert Heijn worden aangevuld.

Unilever is niet blij met de harde opstelling van Albert Heijn. "Wij zijn nog steeds in gesprek. Wij hopen eruit te komen en dat alles weer normaal wordt", licht een woordvoerder toe.

Albert Heijn en Unilever merken op dat een schappenoorlog niet vaak voorkomt. "In Nederland lopen dergelijke onderhandelingen in het algemeen vlot", aldus de zegsman van Unilever. Zijn collega van Albert Heijn probeert de confrontatie af te zwakken door te stellen dat het slechts om "een beperkt aantal producten" gaat.

Albert Heijn zegt tot de maatregel gedwongen te zijn door de opstelling van Unilever. In de detailhandelbranche is het een bekend gegeven dat grote leveranciers, zoals Unilever, een sterke machtspositie hebben en zo de afnemers (supermarkten) onder druk kunnen zetten. Aan de andere kant is ook een supermarktreus zoals Albert Heijn door zijn omvang in staat het onderhandelingsspel keihard te spelen.