Gemiddeld werd het afgelopen jaar 14 procent van de pakketjes niet op de afgesproken dag geleverd. Vooral buitenlandse bezorgdiensten leverden pakketjes vaak te laat af. Winkels met eigen bezorgdiensten presteerden het best. Dat blijkt uit een rondvraag van marktonderzoeker Multiscope.

Bij buitenlandse bezorgdiensten als bpost, DPD, GLS en UPS werd 22 procent van de pakketjes op een verkeerde dag afgeleverd. PostNL bezorgde 15 procent van de pakjes op een andere dag dan afgesproken. DHL doet het met 13 procent iets beter. Winkels met een eigen bezorgdienst als Coolblue of Albert Heijn leveren zo goed als alle pakketjes op de afgesproken dag af.

Daarnaast kwam een kwart van de pakjes te laat aan. Ook hier zijn bpost, DPD, GLS en UPS weer de minst punctuele met 19 procent van de pakjes die niet op het afgesproken tijdstip voor de deur staan. PostNL en DHL doen het met respectievelijk 14 en 15 procent iets beter. Opvallend is dat overige kleine bezorgers 58 procent van hun pakjes te laat afleveren.

Tenslotte blijkt uit het onderzoek dat maar één op de vijf mensen het afgelopen jaar gebruikmaakte van de functie om een bezorgdag te wijzigen. Eén op de zes bestellers veranderde de bezorgtijd. Multiscope denkt dat er nu minder gebruik wordt gemaakt van die mogelijkheid omdat er door de coronapandemie en het daaraan gekoppelde thuiswerk altijd wel iemand thuis is om het pakje in ontvangst te nemen.

Multiscope voerde het onderzoek uit onder 3.162 Nederlanders boven de achttien jaar.