De Duitse automaker Volkswagen heeft de afgelopen jaren van één product meer exemplaren verkocht dan van welke auto dan ook: de curryworst die wordt geserveerd in bedrijfskantines. Op 20 augustus stopt de automaker daar echter mee in één van de kantines, blijkt uit een intern document van Volkswagen waar Automobilwoche over schrijft.

Reden voor het afscheid is dat veel medewerkers meer vegetarische en veganistische maaltijden op het menu wilden zien, blijkt uit het interne document. Daarnaast wordt ook duurzaamheid als argument aangehaald, want minder vleesconsumptie draagt bij aan het verminderen van de uitstoot van Volkswagen.

Toch is het afscheid opmerkelijk. De worsten van Volkswagen zijn - net als de auto's - een begrip. Ze worden sinds de jaren zeventig gemaakt in een speciale Volkswagen-slagerij op het terrein in Wolfsburg, tevens de thuisbasis van de wereldberoemde automaker. Ze dienen als ode aan de Duitse cultuur. Bovendien zijn ze erg populair: jaarlijks komen er zeker zeven miljoen worsten uit de eigen fabriek rollen.

Toch staakt het bedrijf vanaf 20 augustus de verkoop onder meer in het administratieve hoofdkantoor in Wolfsburg. Op het kantoor in Hannover is al een einde gekomen aan het curryworsttijdperk.

Medewerkers die liefhebber van de curryworst zijn, hoeven zich overigens geen zorgen te maken: Volkswagen benadrukt dat ze tijdens de lunch aan de overkant van het administratieve hoofdkantoor nog terechtkunnen voor een worst van de automaker. Alleen in de bedrijfskantines kan het niet meer.

Correctie: in een eerdere versie van dit artikel werd de indruk gewekt dat Volkswagen in alle kantines stopt met de verkoop van de curryworsten. Dat is in slechts één van de kantines het geval.