Verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern Procter & Gamble, het bedrijf achter luiers, wasmiddel en scheerschuim, verwacht last te krijgen van de oplopende prijzen van grondstoffen en vervoer. Hoewel het bedrijf nog wel denkt te groeien, zullen de hoge grondstofprijzen de winst drukken en zal het bedrijf op termijn ook prijzen verhogen.

Dat meldt het Amerikaanse bedrijf vrijdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het concern rekent voor het lopende boekjaar op een omzetgroei van tussen de 2 en 4 procent, terwijl dat in het afgelopen boekjaar nog 6 procent was. De oplopende grondstofprijzen nemen een hap van 1,9 miljard dollar (ongeveer 1,6 miljard euro) uit de resultaten.

Dit voorjaar kondigde Procter & Gamble al aan dat het vanaf september de prijzen van enkele producten zal verhogen. Onder meer verzorgingsproducten voor baby's en vrouwen zullen dan duurder worden. Hoever de prijzen zullen stijgen is nog niet precies duidelijk, en dat zal ook verschillen per product.

Procter & Gamble is lang niet de enige fabrikant van consumentengoederen die last heeft van prijsstijgingen. Nu de economie snel herstelt van de coronacrisis, is er aan allerlei materialen gebrek doordat bedrijven hun productie opvoeren. Daarnaast stijgen de kosten voor vervoer al lange tijd door een gebrek aan zeecontainers.

Branchegenoot Unilever waarschuwde vorige week al voor de gevolgen van duurdere grondstoffen als palmolie en sojaolie. Die zorgen ervoor dat de gehoopte marges dit jaar niet worden gehaald.