Nederlandse consumenten besteden jaarlijks 1,4 miljard euro aan abonnementen op fysieke producten. De helft daarvan gaat naar abonnementen op maaltijdboxen, blijkt donderdag uit een enquête van de marktonderzoeker Multiscope onder 3.500 Nederlanders.

Voeding is met ruime voorsprong de belangrijkste categorie. Jaarlijks gaat er 846 miljoen euro - 59 procent van de totale omzet voor productabonnementen - naar voedingsabonnementen.

Daarbij staan maaltijdboxen dus op de eerste plaats, gevolgd door de levering van verse groenten, fruit en sap. Die tweede categorie is goed voor een jaarlijkse omzet van 62 miljoen euro.

Persoonlijke verzorgingsproducten, zoals contactlenzen en scheermesjes, zijn de op een na grootste categorie en zijn goed voor 10 procent van de jaarlijkse omzet. Hobbyproducten laten we het minst bezorgen, maar er gaat nog wel jaarlijks 26 miljoen euro naar abonnementen daarop.

De meeste abonnementen worden maandelijks betaald. Maar omdat de meeste maaltijdboxen per week betaald worden, komt wekelijkse betaling op de tweede plaats. Per kwartaal betalen gebeurt het minst.