De Europese Commissie (EC) heeft autoproducenten BMW, Volkswagen, Audi en Porsche een boete van in totaal bijna 875,2 miljoen euro opgelegd vanwege kartelvorming. Alle producenten hebben toegegeven dat zij deel uitmaakten van de groep waarin afspraken werden gemaakt over de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide (NOx) in dieselauto's.

Ook Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, maakte deel uit van de groep, maar dat bedrijf ontloopt een boete omdat Daimler het bestaan van het kartel en deelname hieraan opbiechtte tegenover de EC.

Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging): "De vijf producenten hadden alle de beschikking over een technologie waarmee ze schadelijke emissies konden terugbrengen onder de wettelijke EU-normen. Maar ze gebruikten deze technologie niet volledig om met elkaar te concurreren voor schonere auto's. Dit besluit gaat over hoe rechtmatige technische samenwerking verkeerd liep. Wij tolereren het niet als bedrijven samenspannen. Concurrentie en innovatie om vervuiling door auto's terug te dringen zijn essentieel om onze ambitieuze klimaatdoelen te halen."

BMW moet 372,827 miljoen euro betalen en de Volkswagengroep (Volkswagen, Audi en Porsche) 502,362 miljoen. De bedrijven hielden volgens het dagelijks EU-bestuur regelmatig besprekingen over de aanpak van het maken van schone dieselauto's en het gebruik van technologieën waarmee de NOx-uitstoot kan worden verminderd bij personenauto's.

Zo kan een stof, bekend als AdBlue, worden geïnjecteerd in de uitlaatgasstroom waarmee de uitstoot wordt verlaagd. Die stof wordt door de boosdoeners volgens Vestager ook gebruikt, "maar onvoldoende". Vijf jaar lang spraken de automakers af niet met elkaar te gaan concurreren door apart nog schonere auto's dan wettelijk nodig te produceren.

Het is voor het eerst dat de commissie technische afspraken rond concurrentie bestraft. Het onderzoek staat los van het dieselschandaal waarbij autoproducenten sjoemelden met instrumenten en software om emissiemetingen te manipuleren.