VNU: jager dreigt zelf prooi te worden

HAARLEM - Een groep investeerders overweegt een bod uit te brengen op het informatie- en marketingconcern VNU. Dat meldde zakenkrant The Wall Street Journal dinsdag op basis van anonieme bronnen. Analisten zien wel logica in de plannen.

De dreiging van een overname door investeerders brengt VNU in een interessante spagaat. Bestuursvoorzitter Rob van den Bergh ambieert verdere groei van zijn concern via een omstreden bod op IMS Health, het Amerikaanse databedrijf waarvoor hij 7 miljard dollar wil betalen. Tegelijkertijd moet de topman nu avances van het consortium van vier investeerders afweren.

Van den Bergh lijkt niet gecharmeerd van de overnameplannen van de participatiemaatschappijen, waaronder Kohlberg Kravis Roberts & Co en Blackstone Group. Volgens The Wall Street Journal heeft de groep VNU al in maart benaderd, maar werd haar toen de deur gewezen. Het staat niet vast dat er een nieuw bod komt, aldus bronnen tegenover de krant.

Analisten reageren minder afwijzend op het idee dat het concern van de beurs wordt gehaald. Zij concluderen dat Van den Bergh zijn nieuwste groeiplannen niet kan waarmaken, omdat de oppositie tegen de aankoop van IMS te groot is. Aandeelhouders met ruim tweevijfde van de aandelen rebelleren openlijk tegen het voornemen.

Beursgang

Een stagnerende groei vergroot doorgaans de kans dat een bedrijf zelf ten prooi valt aan een overname. De groep investeerders zal VNU na een succesvol bod aantrekkelijker financieren, aldus Rabo Securities. Sander van Oort van F. van Lanschot Bankiers meent dat VNU best enkele jaren buiten de beurs kan gedijen om daarna opnieuw een notering te nemen als de economie aantrekt. Een beursgang in de Verenigde Staten ligt dan voor de hand, omdat VNU daar het gros van zijn inkomsten vandaan haalt.

De marktvorsers speculeren ook op de mogelijkheid dat VNU wordt opgesplitst in losse onderdelen. Zowel een splisting als een bod van investeerders betekent voor Van den Bergh een tegenvallend slot van een ingrijpende transformatie. Mede onder zijn bewind is VNU sinds 1999 omgebouwd van een uitgever tot een dataconcern. Daartoe werden in Nederland regionale dagbladen als De Gelderlander en populaire tijdschriften, waaronder Margriet en Donald Duck, verkocht.

Met de opbrengst van deze verkoopronde ging zowel Van den Bergh als zijn voorganger op overnamejacht in de VS. Daar werden beursorganisator Miller Freeman en kijkcijferreus Nielsen Media Research gekocht. In 2001 werd een grote klapper gemaakt met de overname van het Amerikaanse marketingonderzoeksbureau AC Nielsen, dat informatie levert over consumentengedrag.

De bestuursvoorzitter kondigde deze zomer aan het plaatje compleet te willen maken met de koop van IMS. Door de overname van deze handelaar in medische informatie zou VNU bijna twee keer zo groot worden. Terwijl de topman zijn best doet om aandeelhoudersverzet daartegen te breken, loeren investeerders op kansen om met VNU als prooi aan de haal te gaan.

Tip de redactie