Het Japanse technologie- en elektronicaconcern Panasonic heeft zijn volledige belang in autofabrikant Tesla verkocht. De verkoop van de aandelen leverde omgerekend ruim 3 miljard euro op. De twee bedrijven werken nauw samen aan accu's voor de elektrische auto's van het Amerikaanse merk.

Dat Panasonic nu volledig uit Tesla stapt, verandert volgens een woordvoerder niets aan die samenwerking. Het bedrijf kan dankzij de opbrengst van het belang investeren in zijn eigen groei. Volgens de Japanse zakenkrant Nikkei wil Panasonic met de miljarden vooral de overnamen financieren van Blue Yonder, een bedrijf in kunstmatige intelligentie.

De onlangs aangetreden topman Yuki Kusumo van Panasonic wil het concern veel efficiënter laten werken. De technologie en sensoren van Blue Yonder kunnen daarbij helpen, door productieprocessen in fabrieken te verbeteren.

Tesla rekent Panasonic tot zijn oudste leveranciers van accu's. De twee bedrijven hebben samen miljarden dollars geïnvesteerd in een grote accufabriek in Nevada. Die relatie kwam soms onder spanning te staan door openlijke klachten van Tesla-topman Elon Musk over het productietempo van Panasonic.