De luchtvaartindustrie zal niet terugkeren naar het oude normaal. Tegen de tijd dat het aantal passagiers en vluchtbewegingen weer op het oude niveau zit, zal er veel veranderd zijn op onder meer het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Dat was de boodschap van kopstukken uit de industrie woensdag tijdens een webinar van BARIN, de branchevereniging van luchtvaartondernemingen die actief zijn in Nederland.

Aan tafel bij BARIN zaten Schiphol-baas Dick Benschop, KLM-baas Pieter Elbers, Frank Oostdam, voorzitter van reisbranchevereniging ANVR en Willie Walsh, de hoogste baas van de internationale luchtvaartbrancheorganisatie IATA.

ANVR-voorzitter Oostdam noemde de verschillende reisbeperkingen en -voorwaarden in Europa een "zootje". Hij zei blij te zijn dat de reisadviezen steeds gunstiger worden en dat er steeds minder beperkingen zijn, maar begrijpt niet waarom er bijvoorbeeld andere regels gelden voor reizen binnen de EU dan buiten de EU, waar niet naar besmettingsrisico's per regio wordt gekeken.

Volgens KLM-baas Elbers moet goed worden gekeken of maatregelen die bij het begin van de pandemie ingesteld werden nu ook nog relevant zijn. Met alles wat nu bekend is, zijn volgens hem niet alle geldende maatregelen in proportie. Ook Walsh vindt dat er veel meer gedaan moet worden met de data die in de ruim vijfhonderd dagen sinds de uitbraak van de coronapandemie zijn opgehaald.

Kijkend naar de toekomst put Elbers hoop uit het herstel in onder meer China en de Verenigde Staten, waar de binnenlandse vraag naar vliegtickets op het niveau van voor de crisis ligt. Volgens Walsh zal de vraag naar tickets op termijn sneller toenemen dan de capaciteit. Dat komt onder meer doordat maatschappijen oudere toestellen van de hand deden of hun vloot verkleinden. Dat zorgt mogelijk voor een stijging van de prijzen.

Verder wees Walsh er nog op dat een aantal luchtvaartmaatschappijen, ondanks het ingezette herstel, de crisis niet zal overleven. Hij sprak van een vertraagde impact van de crisis, mogelijk door de steunmaatregelen die door overheden ingesteld zijn. Onder meer de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM kreeg van beide overheden samen zo'n 10 miljard euro aan steun om de crisis door te komen.