Modebedrijf H&M Group heeft weer meer omzet gedraaid dan voor de coronacrisis. Hoewel de winkels in veel landen beperkt open waren en sommige filialen helemaal dicht bleven, viel de omzet in de eerste twee weken van juni 2 procent hoger uit dan in dezelfde periode in 2019.

H&M boekte in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar (dat tot 31 mei liep) ook 75 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dat komt neer op een bedrag van ongeveer 4,6 miljard euro. In dat kwartaal brak de coronapandemie uit en op het dieptepunt waren vier op de vijf filialen van het bedrijf gesloten. Naast H&M behoren ook de merken COS, Weekday en Monki tot de groep.

Inmiddels zijn de meeste winkels heropend. Aan het begin van het afgelopen kwartaal waren nog dertienhonderd van de in totaal ruim vijfduizend winkels tijdelijk dicht. Aan het eind van de periode waren dat er nog zo'n 140. In een aantal belangrijke markten zoals Frankrijk en Duitsland bleven de filialen wel vrijwel het hele kwartaal dicht vanwege de lockdownmaatregelen.

De kledingketen moest het niet alleen hebben van de omzet in de winkels. De verkoop via internet bleef zich volgens H&M goed ontwikkelen. Het gaat nog wel om voorlopige resultaten. Het Zweedse bedrijf publiceert de definitieve cijfers over de eerste helft van 2021 op 1 juli.