Steeds minder winkels misleiden consumenten met nepaanbiedingen. Dat blijkt vrijdag uit het jaarlijkse prijzenonderzoek van de Consumentenbond. Toch gaat een aantal winkels nog steeds de fout in, waaronder ook enkele grote ketens, schrijft de consumentenvertegenwoordiger.

Volgens de wet moet bij een 'van-voorprijs' de doorgestreepte 'van-prijs' daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt die periode op drie maanden.

Die regel werd dit jaar door zestien van de honderd onderzochte winkels gebroken, schrijft de Consumentenbond. Dat zijn er een stuk minder dan vorig jaar: toen ging het om 39 winkels.

Onder deze zestien 'misleiders' vallen bekende winkelketens als BCC, Beter Bed, Expert en Bax Music. Expert zou bijvoorbeeld de consumentenvertegenwoordiger een televisie hebben afgeprijsd van 1.499 euro naar 1.199 euro, maar in werkelijkheid blijkt deze televisie al maanden voor de lagere prijs te koop te staan.