De Suezkanaal Autoriteit (SCA) en de eigenaar van het blokkeerschip Ever Given krijgen van de rechter meer tijd om te onderhandelen over het compensatiebedrag. Een Egyptische rechtbank heeft de hoorzitting over een schadevergoeding die voor zondag gepland stond, uitgesteld tot 20 juli.

Volgens de advocaat van SCA worden inspanningen gedaan om een schikking te treffen en werd daarom gevraagd om uitstel van de hoorzitting. De advocaat van de Japanse eigenaar van de Ever Given, leasing- en chartermaatschappij Shoei Kisen Kaisha, liet weten dat er onderhandelingen plaatsvinden en dat er bij beide partijen flexibiliteit is.

SCA zou eerder om een vergoeding van meer dan 916 miljoen dollar (751 miljoen euro) hebben gevraagd, maar wil nu 550 miljoen dollar hebben. Er zouden verkeerde berekeningen zijn gemaakt rond de waarde van de vracht aan boord van het schip, waardoor dat bedrag lager uitvalt.

De verzekeraars van de Ever Given zeggen dat dit nog steeds te hoog is. De eigenaar van het blokkkeerschip zou eerder 150 miljoen dollar compensatie hebben geboden. SCA zegt dat dat niet voldoende is om de kosten voor het mislopen van vaartarieven, schade aan het kanaal en kosten voor mankracht en materiaal bij het bergen van het schip te dekken.

Lange file aan schepen na blokkade

De Ever Given werd eind maart vlotgetrokken nadat het zes dagen de belangrijke vaarroute tussen Azië en Europa blokkeerde. Het schip, dat op weg was naar Rotterdam, kwam na een zandstorm vast te zitten in een van de drukste vaarroutes ter wereld. Het 400 meter lange schip ligt sindsdien voor anker in een breder gedeelte van het kanaal.

Door de blokkade ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee. Meer dan 350 schepen moesten wachten voor ze daar doorheen konden. Een deel van de schepen onderweg naar het Suezkanaal besloot om te varen om Afrika heen. Normaal gesproken vaart er dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal.

Waarom het vrachtschip op de verkeerde plek ligt in het Suezkanaal
165
Waarom het vrachtschip op de verkeerde plek ligt in het Suezkanaal